Warmdraaien

Warmdraaien – Automaten en dalende koersen

Het is bijna november en dat betekent EICMA-tijd, ofwel veel motornieuws voor het nieuwe modeljaar. De afgelopen weken is er al het nodige nieuws gepresenteerd, maar met Euro5+ in het vooruitzicht is de verwachting dat er straks in Milaan nog wel wat doeken van nieuwe of vernieuwde modellen getrokken gaan worden.

Rond de nieuwe BMW R1200GS Adventure zijn er geen geheimen meer. De nieuwste opper-avonturier uit de Duitse stal is een tijdje terug al gepresenteerd. Sterker nog, iets verderop in deze MotoPlus lees je al de eerste test. Optioneel kan de Adventure, net als de standaard GS, ook met automatisch schakelende versnellingsbak worden aangeschaft. Na een vroege poging van Yamaha met de FJR1300 en de DCT-versnellingsbak van Honda lijkt de automatische versnellingsbak langzaam maar zeker salonfähig te worden. Yamaha lanceerde onlangs het Y-AMT-systeem op de MT-09 en ook KTM gaat komend jaar met een automatisch schakelende versnellingsbak komen.

Dat zal ongetwijfeld door een stel ‘early adopters’ omarmd gaan worden, en zal net zo ongetwijfeld door een nog grotere groep verafschuwd gaan worden. Want ja, schakelen, dat kunnen we zelf nu eenmaal veel beter. Ging dat met de komst van ABS niet net zo? Remmen? Nee, dat kunnen we prima zelf. En kijk waar we nu staan. ABS is tegenwoordig alweer een aantal jaar verplicht op nieuwe motoren zwaarder dan 125 cc, en ook bij aankoop van een occasion is een van de eerste vragen tegenwoordig of er ABS op de beoogde aankoop zit. Staat de automatische versnellingsbak aan het begin van hetzelfde acceptatietraject? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Een van de KTM’s die in 2025 de automatisch schakelende AMT-bak van de Oostenrijkers gaat krijgen, is de nieuwe 1390 Super Adventure S EVO, waarvan je trouwens ook in deze MotoPlus de eerste foto’s ziet. Maar KTM lijkt op de korte termijn evenwel eerst andere zorgen te hebben dan het wel of niet ‘in schwung’ raken van de automatische bak. In de vorige uitgave deed Hubert Trunkenpolz, bestuurslid van het overkoepelende Pierer Mobility AG, al een boekje open over de huidige belabberde situatie bij de Oostenrijkse motorfabrikant, maar vlak daarna gaf het concern voor de tweede keer dit jaar een winstwaarschuwing af, waarna de aandelenkoers flink naar beneden duikelde.

Overigens zit de malaise niet enkel in de motorfietstak van het concern, ook op de fietsafdeling worden enorme klappen geïncasseerd. Daarnaast zijn er nog de kwaliteitsproblemen bij een aantal modellen en een enorme voorraad onverkochte motorfietsen, beide een gevolg van problemen in de toeleveringsketen uit het recente verleden, waarbij de tijd met het oog op de komst van Euro5+ voor wat betreft die voorraad natuurlijk begint te dringen. Die moet de markt op in een tijd waarin de consument weer wat meer de hand op de knip lijkt te houden. Een uitdaging dus. KTM heeft al laten doorschemeren dat de nieuwe modellen die dit najaar worden gepresenteerd weer in marktconforme aantallen geproduceerd gaan worden en dus niet langer voor voorraadoverschotten kunnen zorgen.

Ik ben dus benieuwd of KTM eind dit jaar of anders in de eerste helft van komend jaar weer zwarte cijfers kan schrijven. Het zal er om spannen!

Jeroen Hidding 2

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws