Eerste indruk: BMW R1300GS Adventure
Toen BMW in 2002 met haar eerste Adventure-uitvoering op de markt kwam, op basis van de R1150GS, had het waarschijnlijk niet kunnen bevroeden wat voor succesnummer deze extra reislustige, of avontuurlijke zo je wilt, variant van de GS zou worden. De R1300GS Adventure tekent voor alweer de vierde generatie überboxer, wij gingen er mee op pad rond het Spaanse Malaga!
Dat de introductie van een nieuwe GS binnen afzienbare tijd wordt gevolgd door de presentatie van een nieuwe Adventure op datzelfde platform, is inmiddels net zo’n zekerheidje als één plus één is twee.
Toen BMW op haar eigen op haar eigen BMW Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen afgelopen juli het doek trokken van de nieuwe R1300GS Adventure, was dan ook niemand echt verrast. Althans niet vanwege de komst, wel enigszins vanwege het uiterlijk met de opvallende vierkante vormen van de Duitse groettoerist, die blijkbaar nogal gewenningsbehoeftig zijn. Eerlijkheidshalve doen de foto’s totaal geen recht aan de realiteit, in het echt is de Adventure namelijk gewoon echt een dikke, stoere machine om te zien. Dat ook deze dikke boxer weer massaal zal worden omarmt door het grote publiek, lijkt ondanks het smaakgevoelige uiterlijk op voorhand al een feit.
Dat voluptueuze voorkomen dankt de Adventure aan het feit dat BMW ook hier weer de inmiddels redelijk bekende weg bewandelt. Zoals langere veerwegen, valbeugels, stevige carterbeschermer, hogere ruit en spaakwielen, maar bovenal natuurlijk die immense dertig liter tank, goed voor etappes van een kilometertje of zeshonderd.
De prestaties zijn overigens identiek aan die van de standaard GS. De exact 1.300 cc metende ShiftCam boxer spuugt er in Adventure-trim dus ook maximaal 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en 149 Nm koppel bij 6.500 tpm. Flinke cijfers, maar ook wel noodzakelijk, want met 269 kilo heeft ‘íe bijna twintig kilo meer aan spek op de botten dan de basisversie.
Die boxer bromt momenteel uiterst kenmerkend en vertrouwd stationair onder me. Niet alleen rijwieltechnisch verschilt de Adventure van de reguliere GS, ook qua uitrusting. Standaard aan boord is bijvoorbeeld het nieuwe DSA, ofwel Dynamic Suspension Adjustment, met niet alleen automatisch aanpassing van de demping voor en achter aan de rijomstandigheden, maar ook van de veervoorspanning aan de belading, evenals de veerconstante. De setting van het DSA is, net als de tractiecontrole en het ABS, overigens weer gelinkt aan de verschillende rijmodi. Beginnen we maar eens in de ‘normale’ Road-stand. Koppeling in, eerste versnelling selecteren en gaan. Prima plan, met één onvolkomenheid: het koppelingshendel ontbreekt. Helemaal vergeten, ik heb het achterwerk geparkeerd op machine voorzien van het optionele ASA (Automatic Shifty Assist), ofwel een elektronisch aangestuurde koppeling en versnellingsbak. Daarbij de keuze uit een volledig automatische D-stand, of een manuele stand waarbij je gewoon schakelt met de voet, heel vergelijkbaar met de werking van een quickshifter. Ik kies voor de manuele stand, voelt toch wat meer dynamisch, en dan is het feitelijk een kwestie van versnelling inschakelen, een draai aan het gas en gaan.
Een systeem dat echt heerlijk werkt en slechts één van de vele zaken die er over de nieuwe R1300GS Adventure te vertellen valt. Het hele verhaal lees je in MotoPlus 21/2024, vanaf vrijdag 1 november in de winkel!