Rij-impressie Italjet Dragster 300
Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor het eerst op pad met de nieuwe Dragster 300.
De Vespa-rijder in het kleine stadje Varignano is wat geïrriteerd: “Die scooter mist toch zijn kuip?
kuip, nietwaar?” Nee hoor. De Italjet Dragster mag door het ontbreken van een ruit en een bagageval dan wel geen scooter uit het boekje zijn, hij pronkt wel uitdagend met zijn opvallende charmes – een open en bloot liggen stalen buizenframe, fuseebesturing, een tussen de voeten geplaatste schokdemper en veel aluminium voor en achter. Wat sommigen verwart, fascineert anderen: motorfans op het plein in dezelfde stad maken massaal foto’s van de Dragster. Geen nieuw fenomeen. De Italjet Dragster was er eind jaren negentig al en heeft sindsdien een trouwe schare fans verzameld. Niet voor niets bestempeld Italjet deze nieuwkomer met een knipoog als ‘urban superbike’.
We rijden de nieuwe 300 in het achterland van Castel Guelfo nabij Bologna, waar Italjet gevestigd is. Ondanks de sportief geplaatste stuurhelften is de zit in het stevig gepolsterde zadel eigenlijk heel aangenaam. De ergonomie biedt voldoende plek voor de benen van de 1.80 meter lange testrijdster. De zitpositie is actief en licht voorover gebogen, zoals het hoort op een sportieve Italjet.
In de heuvelachtige omgeving schiet de Dragster soepel en verbazingwekkend stabiel door het bochtenwerk, ondanks de kleine wielen voelt het geen moment wiebelig aan. Het hightech rijwielgedeelte, dat sturen en vering scheidt, blinkt uit op het slechte wegdek hier. De af en toe flinke hobbels zijn nauwelijks voelbaar en de Dragster blijft steeds heel stoïcijns op koers.
Het motorblok van deze Italjet is afkomstig van Vespa en levert met bijna 24 pk pittige prestaties, de mini-superbike accelereert krachtig en ook vlotte inhaalacties zijn geen probleem. De fusee-voorwielophanging elimineert het gebruikelijke duiken bij remmen grotendeels, waardoor je al snel te enthousiast in de Brembo-remmen knijpt. Gelukkig zit er tegenwoordig standaard ABS op en blijven vervelende consequenties achterwege.
Onder de streep komt Italjet Dragster 800 prima voor de dag, waarbij het extravagante design je toch weer weet te pakken, ook al omdat je de voorste schokdemper steeds tussen je voeten in actie ziet. Geen kritiekpuntjes dus? Toch wel! Om de open en bloot liggende techniek het bekijken waard te houden, moet je veel poetsen!