Warmdraaien – Valt het kwartje dan toch?
De motorfiets wordt vaak bewust of onbewust nog genegeerd als een mogelijke (deel)oplossing van de mobiliteitsproblematiek. Een ondergeschoven kindje dus. Toch wordt er achter de schermen hard gewerkt om de motorfiets onder de aandacht van beleidsbepalers en werkgevers te blijven brengen om met name dichtslibbende steden te ontlasten.
Goed nieuws was in die zin de bijzondere pilot, waaraan de Politie-eenheid Amsterdam eerder dit jaar deelnam. Bij deze op woon-werkverkeer gerichte pilot werd gekeken naar innovatieve oplossingen voor het verbeteren van mobiliteit en het verlagen van parkeerkosten, en dat alles met het moderne toverwoord duurzaamheid in het achterhoofd. Klinkt misschien allemaal nog een beetje vaag en theoretisch, maar in de praktijk kwam het er op neer dat naast de geijkte opties voor verduurzaming in het woon-werkverkeer, zoals de fiets, carpoolen en het openbaar vervoer, dit keer serieus werk werd gemaakt van de motorfiets als alternatief, aangezien lang niet iedereen op fietsafstand van het werk woont en het openbaar vervoer tegenwoordig én geplaagd wordt vertragingen en ander ongemak én haast onbetaalbaar dreigt te worden.
Middels deze pilot, waar bijvoorbeeld ook de RAI Vereniging aan meewerkte, kregen medewerkers van de politie Amsterdam op drie locaties de mogelijkheid om motorfietsen uit te proberen om de ochtend- en avondspits te trotseren en te ondervinden hoe makkelijk (en goedkoop…) je een motorfiets in een drukke stad als Amsterdam parkeert. Ook de Nederlandse motorimporteurs staken daarbij de handen uit de mouwen en stelden twee weken lang dertig motorfietsen in een zogeheten ‘probeerpool’ beschikbaar, met een elektrische of hybride krachtbron en ook met een conventionele verbrandingsmotor.
Na twee weken woon-werken op de motor keken de betrokken partijen terug op een geslaagde test. Zowel actieve motorrijders als rijbewijshouders zonder eigen motor werden geënthousiasmeerd en de pilot onderstreepte nog maar eens dat het gebruik van de motorfiets een aantrekkelijke optie kan zijn voor medewerkers die bijvoorbeeld niet met de fiets naar het werk kunnen komen en voor wie ook het openbaar vervoeg geen alternatief is. En dat de motorfiets bijdraagt aan een betere verkeersdoorstroming, de druk op de parkeervoorzieningen in met name drukke stedelijke gebieden verlaagt en dat de CO2-uitstoot van een motorfiets beduidend lager is dan van een auto met verbrandingsmotor hoef ik op deze pagina natuurlijk niet uit te leggen, om over de uitstoot van een volledig elektrische motor nog maar te zwijgen.
Bij de Politie-eenheid Amsterdam zijn ze inmiddels overtuigd van het nut van de motorfiets als duurzame mobiliteitsoptie voor haar medewerkers en is deze bijzondere pilot inmiddels ook genomineerd voor de ‘Zo werkt het’-award 2024 voor creatieve en impactvolle mobiliteitsoplossingen. Maar het zou natuurlijk vooral een enorme stap vooruit betekenen als deze succesvolle pilot veel breder uitgerold gaat worden, bij meer overheidsdiensten, maar uiteraard ook in het reguliere bedrijfsleven. Om die stap te vergemakkelijken hebben de RAI Vereniging en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zelfs een handige gids voor instanties en bedrijven uitgebracht met slimme tips voor bijvoorbeeld parkeerplekken, opbergruimte voor motorkleding en een kilometervergoeding, want naast het gebruik van een leasemotor kan ook het gebruik van de eigen motorfiets worden gestimuleerd. Het wordt de hoogste tijd dat de potentie van de motorfiets eens op waarde geschat gaat worden als onderdeel van de mobiliteitsstrategie!
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus