Nieuws

Nieuwe uitvoeringen Ducati Scrambler Icon Dark en Full Throttle

In de maalstroom van het al lekker loskomende motornieuws voor 2025 ook twee nieuwe uitvoeringen van de Ducati Scrambler Icon Dark en Full Throttle. Naast nieuwe kleuren zijn er ook wat updates.

De Scramblers van Ducati zijn alweer tien jaar oud. Wie had dat gedacht toen deze niet bepaald als typische Ducati’s ogende machines tijdens de retro-golf in 2014 werden gepresenteerd. Vooral de comeback van de al begraven luchtgekoelde 803cc Desmo-Due motor baarde opzien en die krachtbron heeft ondertussen zelfs de Euro 4, 5 en 5+-normen overleefd. Voor 2025 lanceert Ducati de Icon als basismodel en de Full Throttle als topmodel, beide met 73 pk vermogen en 65 Nm koppel.

De Ducati Scrambler Icon Dark belichaamt de essentie van de Scrambler-serie. Hij maakt korte metten met overbodige elementen en is vooral minimalistisch van design. Met zijn matzwarte lak en eenvoudige uiterlijk weerspiegelt de Icon Dark de onmiskenbare stijl van de Ducati Scrambler.

De opvallende druppelvormige tank, een centraal designkenmerk van de Scrambler-lijn, is volledig zwart gespoten en combineert goed met de andere materialen. Andere details zoals het voorspatbord en de luchtdeflectoren benadrukken het duidelijke design. Met een veerweg van 150 mm voor de 41 mm Kayaba upside-down-voorvork en een even lange veerweg voor de verstelbare Kayaba-achterschokdemper biedt de Icon Dark comfort op verschillende ondergronden. De bandenmaten van 110/80R18 voor en 180/55R17 achter moeten samen met de Pirelli MT60 RS-banden, zorgen voor een uitgebalanceerde rijdynamiek, zowel op de weg als op gravelwegen. Bochten-ABS behoort tot de standaarduitrusting, een quickshifter is optioneel.

De Ducati Scrambler Full Throttle is de sportiefste Scrambler en is geïnspireerd op flat track racing. Opvallend zijn de nummerplaten aan de zijkant, waarop het nummer 62 – het jaar waarin de eerste Ducati Scrambler werd gelanceerd – is weergegeven.

Naast zijn sportieve uiterlijk maakt de Ducati Scrambler Full Throttle indruk met zijn technische kenmerken. Het lagere stuur, een kort voorspatbord en de Termignoni-uitlaatdemper benadrukken het sportieve karakter. De zwarte en bronzen lak, geïnspireerd op de racewagens uit de jaren 1970, komt terug op de aluminium velgen. Net als bij de Icon Dark zijn de bandenmaat 110/80R18 voor en 180/55R17 achter en de veerwegen 150 mm voor en achter. De Full Throttle heeft standaard een quickshifter met blipper en bochten-ABS.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Goud voor de Kawasaki W800

Goud voor de Kawasaki W800

16 oktober, 2024

De Kawasaki W800 staat in de nieuwe 2025-kleur Metallic Midnight Gold bij de dealer. Dat stijl nooit uit de mode ...
Triumph vernieuwt Speed Twin 900

Triumph vernieuwt Speed Twin 900

15 oktober, 2024

Triumph heeft haar Speed Twin 900 een flinke update gegeven voor 2025. Daarbij lag de nadruk op de vering en ...
Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

15 oktober, 2024

Ongeveer dertien jaar geleden vormde Tenerife het decor voor de presentatie van de eerste ‘grote’ Versys, de 1000. ...

Overig nieuws