Motormarkt in België, groei van 2,7% in 2024
Cijfers over de evolutie van de motormarkt in België in de afgelopen drie kwartalen geven aan dat er een groei is van 2,7 % ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In totaal werden er in deze periode 22.694 nieuwe motoren ingeschreven tegen 22.099 in 2023. De tweedehandsmarkt kent een lichte groei van 4,6% vergeleken met 2023, maar in vergelijking met 2022 is dat een daling van 22,4% (veroorzaakt door in de invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren bij verandering van eigenaar in januari 2023). Een en ander blijkt uit cijfers van Traxio.
In een persbericht meldde Traxio dat in 2024 de markt voor “… nieuwe motorfietsen positief (blijft) evolueren ondanks het slechte weer dit jaar. Vooral in het voorjaar liepen de inschrijvingen vlot, gevolgd door een dip vlak voor de zomer. Maar sindsdien loopt het gesmeerd met ook een goede maand september (+6,8%) waardoor er in de eerste negen maanden al 22.694 nieuwe motoren werden ingeschreven: dat zijn er bijna 600 meer dan vorig jaar en bijna 1.500 meer dan in 2022. Het ziet er dan ook naar uit dat 2024 een heel goed jaar gaat worden ondanks de vele millimeters regen.”
Honda voert in België de lijst van de meest verkochte motoren en scooters aan met 3.701 eenheden, goed voor een marktaandeel van 16,3%. Voor Honda betekende dat een groei van 6,9% vergeleken met dezelfde periode in 2023. Yamaha volgt op de tweede plaats met 2.940 stuks (+18,4%), goed voor een marktaandeel van 13%. BMW neemt de derde plaats in met 2.832 eenheden (12,5% marktaandeel), maar moet toch terrein prijsgeven tegenover 2023 (-4,8%). Dat laatste is vooral te wijten aan een daling van inschrijvingen van de kleine 300 cc eenpitters.
Traxio keek ook naar de verschillende categorieën. Honda is de sterkste in de categorie tot 125 cc en in die van 126 tot 500 cc. Yamaha leidt bij de 501 tot 750 cc’ers. BMW voert de lijst aan in de zwaarste categorieën (751 tot 1000 cc en boven de 1000 cc). Bijna alle categorieën gaan erop vooruit: 125 cc plus 3,8%, 126 – 500 cc plus 9,1%, 501 – 750 cc plus 5,4% en 751 – 1000 cc plus 4,1%. Alleen de categorie plus 1000 cc kende een achteruitgang met 5,7%.