Nieuws

Motornieuws 2025 – Honda NT1100

Honda heeft haar in 2022 geïntroduceerde NT1100 groettoerist, met de koppelrijke 1.084cc-paralleltwin van de Africa Twin, voor komend jaar behoorlijk onderhanden genomen. Zowel blok, design als uitrusting kregen een oppepper.

Meer dan twaalfduizend exemplaren verkocht Honda al van de NT1100 sinds de lancering, wat al wel aangeeft dat er nog altijd muziek zit in het GT-segment. Ondanks zijn nog relatief jonge leeftijd vond Honda het blijkbaar nodig om de toertwin onder handen te nemen, en daarbij ging het niet gemakzuchtig te werk. Aan alle kanten is er wel wat fijnslijperij gepleegd, te beginnen bij het blok. De paralleltwin met 270° kreeg onder meer een grotere luchtinlaat naar de airbox, langere inlaatkelken, een hogere compressieverhouding en aangepaste ECU-settings. Dat resulteert niet zozeer in een hoger topvermogen, dat is met 75 kW (102 pk) namelijk hetzelfde gebleven, maar wel in een beduidend rijker gevulde koppelkromme. Het maximum koppel steeg niet alleen van 104 naar 112 newtonmeter, het wordt ook nog eens veel eerder afgegeven (5.500 t.o.v. 6.250 tpm).

De actuele NT1100 beschikt al over een uitgebreid elektronisch vangnet. Deze gaat op de 2025-versie echter een stuk verfijnder te werk dankzij de implementatie van een zes-assige IMU. Deze stuurt niet alleen de drievoudige, uitschakelbare tractiecontrole (met geïntegreerde wheeliecontrole) en het ABS aan, maar ook aan het optionele DCT. Daarvan is overigens het schakelkarakter van de verschillende standen aangepast aan de veranderde prestaties van het blok. En dan is er nog een systeem waar de IMU input aan levert, en wel de optionele Showa Electronically Equipped Ride Adjustment, het elektronische veersysteem dat we ook al van de Africa Twin Adventure Sports kennen. Deze heeft drie voorgeprogrammeerde standaardsettings die corresponderen met de beschikbare rijmodi (Rain, Urban en Tour), daarnaast is er ook nog een vrije User-modus waarin je demping en veervoorspanning naar eigen inzicht kunt programmeren.

Ook het design van de NT1100 is wat aangescherpt, al moet je eerlijkheidshalve goed kijken om te verschillen tussen oud en nieuw te ontdekken. Kijk dan vooral naar de voorzijde, waarvan het kuipwerk een stukje scherper is gesneden. Waar je de nieuwe overigens wel snel aan kunt herkennen, is het gemis van een knipperlicht aan de voorzijde. Net als de onlangs vernieuwde X-ADV krijgt ook de NT een nieuwe koplampunit met geïntegreerde dagrijverlichting én knipperlichten. Ook nieuw zijn de met één hand in vijf hoogteposities te verstellen ruit en het langere voor- en achterspatbord, dat net even wat beter moet beschermen tegen opspattend vuil.

De nieuwe Honda NT1100 is beschikbaar in de kleuren zwart, blauw en Warm Ash Metallic, een soort van zandkleurige uitvoering. De prijzen zijn nog niet bekend. Info: www.honda.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Jong geleerd, is….

Jong geleerd, is….

30 september, 2024

Je kinderen spelenderwijs bekend maken met motorrijden? Daarvoor hebben ze bij Kawasaki nu de Elektrode 20, een ...
Komt BYD met elektrische scooter?

Komt BYD met elektrische scooter?

29 september, 2024

BYD kennen we vooral als fabrikant elektrische auto’s en stadsbussen, maar de Chinese fabrikant wil met een eigen ...

Overig nieuws