Warmdraaien

Warmdraaien – Groeten…of niet?

Interessante discussie onlangs met een aantal MotoPlus-lezers. Onderwerp van gesprek: het onderling groeten van motorrijders. Niet meer te doen en tijd om er maar eens mee stoppen vond de ene helft, terwijl de andere helft het idee alleen al haast verwerpelijk vond.

De motorrijdersgroet, ‘hoe heurt het eigenlijk?’ Feitelijk is het een stukje groepsetiquette dat al vele jaren teruggaat. Naar een tijd dat je vooral motor reed omdat een auto financieel nog onbereikbaar was. Kwam je elkaar onderweg tegen, dan werd er als blijk van herkenning en als teken van saamhorigheid even beleefd met de opgestoken hand gegroet. In die tijd allemaal nog redelijk overzichtelijk, want andere motorrijders kwam je nog in bescheiden mate tegen.

Hoe anders is dat anno 2024. Niet alleen varieert de groet zelf van een uitbundig zwaaien, soms zelfs met beide handen van het stuur (ik kwam er laatst echt een tegen), tot het bekende V-teken of een snel en nonchalant opgestoken vinger, maar in eigen land is het op een mooie zomerse dag al snel bal en heb je een aardige dagtaak aan het begroeten van collega-motorrijders. En op een populaire bergpas in de Alpen weet je hoogzomer al helemaal niet wat je overkomt. Dat laatste was ook de insteek van en spontane ‘natafel-discussie’ met een aantal MotoPlus-lezers en deelnemers aan onze Alpenmasters-lezersreis. Ze hadden er al een paar dagen Alpenpassen op zitten en een deel van hen was inmiddels wel een beetje uitgezwaaid, zo werd ’s avonds bij een biertje duidelijk. “Ik kan wel de hele dag m’n linkerhand omhoog houden, niet normaal wat een motorrijders”, vond er een. “Als ik weer zo’n hele groep tegenkom, groet ik alleen nog de eerste rijder, de rest geloof ik wel”, was een ander van mening. Weer een andere groette alleen zijn eigen bloedgroep nog, allroad-rijders.

Maar tegengeluid was er zeker ook. Sommigen werden vooral heel vrolijk van al het zwaaien, kregen er juist energie van en zouden het meer dan jammer vinden als de verbindende groet ooit zou verdwijnen. Het werd kortom al snel een intrigerende patstelling, waarbij onder het genot van datzelfde biertje al snel vrolijk naar alternatieven werd gezocht. Een opblaasbare hand bovenop de helm, een kartonnen V-groet onder de linker stuurhelft en meer schunnigere varianten. Je raadt het al, daar kwam natuurlijk weinig bruikbaars uit. Alhoewel, de Britse groet werd door een deel nog als serieuze optie overwogen.

Daar heeft een groet met de linkerhand natuurlijk weinig zin, aangezien ze in Groot-Brittannië aan de ‘verkeerde’ kant van de weg rijden. Een uiterst beschaafd knikje met het hoofd is daar de gangbare manier om een collega-motorrijder te groeten en kon onder het MotoPlus-gelegenheidspanel ook wel op enige goedkeuring rekenen als alternatief voor de opgestoken hand. Maar de sceptici staken de neus uiteraard ook even knipogend om de hoek en vreesden met name in de drukke Alpen voor een serieuze nekhernia door al dat geknik. Afijn, de motorgroet maakt de tongen anno 2024 blijkbaar flink los. Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Jeroen Hidding 2

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Dunlop presenteert SportSmart MK4

Dunlop presenteert SportSmart MK4

2 oktober, 2024

Dunlop heeft een nieuwe sportband voor straatgebruik gepresenteerd, de SportSmart MK4. De nieuwe SportSmart MK4 ...

Overig nieuws