Eerste gegevens KTM 990 Duke R bekend
Dat de KTM 990 Duke (foto) een nog sportievere R-versie krijgt, is een logisch KTM-een-tweetje. De eerste belangrijke gegevens van de 990 Duke R zijn inmiddels bekend.
Hoewel de nieuwe KTM 990 Duke R nog niet officieel is onthuld, heeft hij al wel zijn eerste semi-officiële opwachting gemaakt, afgelopen maand in de Verenigde Staten, tijdens de Mid-Ohio Super Hooligans Race. KTM-coureur Chris Fillmore nam niet met een 990 Duke, maar met een 990 Duke R deel aan deze relatief nieuwe, maar nu al zeer populaire Moto America-raceserie. Dit werd ter plaatse zelfs expliciet gecommuniceerd.
Zoals verwacht kwam Chris Fillmore met de 990 Duke R meteen in de top 5 terecht, maar hij moest in de eerste race opgeven vanwege een verbrande koppeling bij de start. Hij finishte de tweede race als derde, maar kreeg geen punten, omdat de nieuwe R-versie nog niet is gehomologeerd als productiemodel.
Een paar weken eerder, op 3 juli 2024, werd de nieuwe KTM 990 Duke R officieel geregistreerd bij het Duitse Bundesamt für Automobilverkehr (KBA). Inclusief het belangrijkste getal: 94, want 94 kW (ongeveer 128 pk) staat geregistreerd als het topvermogen van de R-versie. Voor de standaardversie van de 990 Duke gaf KTM eerder 90,5 kW (123 pk) op. Dus: 5 pk meer voor de 990 Duke R.
De iets krachtigere LC8c-twin voor de nieuwe 990 Duke R is vermoedelijk hetzelfde als de krachtbron van het eveneens aanstaande KTM 990 RC R sportmodel, waarvan in MotoPlus 17/2024 een exclusieve test met het prototype. Naast de iets hogere topprestaties zal de nieuwe KTM 990 Duke R waarschijnlijk ook iets minder wegen. Tot nu toe heeft KTM een standaardgewicht van 179 kilogram opgegeven (zonder brandstof in de tank); in verhouding zou een maximum van 175 kilogram R-waardig zijn. Met alles erop en eraan dus ruim onder de 200 kilo.
Tijdens de Super Hooligans Race in de VS viel het oranje in plaats van het zwarte trellisframe van de nieuwe KTM 990 Duke R op – typerend voor de R-versies uit Mattighofen. Je kunt er ook vanuit gaan dat de 990 Duke R af-fabriek is voorzien van andere, hoogwaardigere componenten voor het chassis en de remmen.
Afhankelijk van welke componenten worden gebruikt voor de R-serie, zou hij zo’n 1.000 tot 2.000 euro duurder kunnen zijn. Wanneer? Vrijwel zeker in het voorjaar van 2025.