Eerste test Royal Enfield Guerrilla 450: verzetsstrijder?
De naam Guerrilla impliceert dat Royal Enfield met hun nieuwste roadster in opstand komt tegen de gevestigde orde van dertien-in een-dozijn motoren. Hoeveel kans van slagen heeft die ‘aanval’? Heeft Royal Enfield een geducht wapen in handen?
Waaraan denk je automatisch bij het horen van de naam Royal Enfield? Aan glimmende en prachtige retro’s als de Classic. Ja toch? Klassiek ogende machines die aan de basis staan van de indrukwekkende groei van Royal Enfield de afgelopen jaren. In 2023 verkocht het liefst 835.000 motoren, maar de honger is nog altijd niet gestild in India. Het moet kortom nog meer. En in India weten ze een ding zeker: met alleen retro’s in het verkoopprogramma win je de oorlog niet. Het is tijd voor iets nieuws en wat anders: maak kennis met de Guerrilla 450, Royal Enfields eerste moderne roadster.
Wel eentje die het stempeltje neo-retro kreeg opgedrukt. Een motorfiets ook die de weg moet openen naar de aantrekkelijke markt van reguliere motorfietsen en de jeugd. Kosten noch moeite zijn dan ook gespaard tijdens de introductie van de Guerilla 450. Niets is aan het toeval overgelaten en er is een heel bataljon medewerkers uit India ingevlogen. Alles is even hip om de Guerrilla toch vooral als begeerlijke vrijbuiter neer te zetten. Soms is het zelfs zo hip dat het even wennen is. Als we ’s ochtends om half acht naar de testmotoren in de ondergrondse parkeergarage lopen, doen we dat op de dreunende beat van een DJ en in een spetterende lichtshow. Even wennen voor iemand die in de vroege ochtend niet op zijn best is.
Aan de randzaken ligt het dus zeker niet, maar het gaat natuurlijk in eerste instantie om de motor zelf. Hoe rijdt de Guerrilla 450? In MotoPlus 16/2024 voelen we ‘m aan de tand. Nog geen abonnement, maar wel elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Klik dan gewoon even hier!