Nieuws

Yamaha geeft MT-09 automatische bak

Met de introductie van de MT-09 Y-AMT omarmt Yamaha weer de automatische versnellingsbak. De naked is de eerste Yamaha met geautomatiseerde handgeschakelde Y-AMT-transmissie. De motorfiets komt nog dit jaar op de markt, maar een prijs is nog niet bekend.

Waar de linkervoet tot nu toe het schakelwerk op een MT-09 verrichtte is het nu de beurt aan de linkerhand. Een elektromotor bedient zowel de koppeling als het schakelen en daarmee maakt hij het koppelingshendel en versnellingspook overbodig. Volgens Yamaha is schakelen met de duim en wijsvinger op het stuur sneller en vraagt het minder aandacht.

Rijders kunnen met hun duim en wijsvinger opschakelen via de plus-schakelaar en terugschakelen met de min-schakelaar. Het gebruik van de koppeling is daarbij niet nodig. Een andere mogelijkheid is bediening met één vinger voor sportiever rijden. De wijsvinger schakelt hierbij op door de plus-schakelaar omhoog te trekken of omlaag te duwen.

Het Y-AMT systeem kan de schakelfunctie met een druk op de knop ook volledig overnemen in de AT-modus (Automatische Transmissie). De sportieve D+ modus houdt hogere toerentallen langer vast. De D-modus is goed voor een zachtere volledig geautomatiseerde versnelling voor lage snelheden en rijden in de stad.

Het mag duidelijk zijn dat de automatische voor zijn input afhankelijk is van flink wat elektronica. De ride-by-wire en de zesassige IMU  die hiervoor nodig zijn komen van de R1. Deze elektronica omvat een hellingsgevoelig tractioncontrolsysteem, een Slide Control Systeem, een Lift Control Systeem, een remcontrolesysteem en een terugslipregeling (Back Slip Regulator: BSR).

De MT-09 Y-AMT vervangt de MT-09 niet, Yamaha voert hem er naast. Los van de geautomatiseerde koppeling en versnellingsbak delen de twee het rijwielgedeelte en motorblok. De briljante en inspirerende 890 cc driecilinder is in beide gevallen goed voor een topvermogen van 119 pk en een maximum koppel van 93 Nm.

Het lijkt er overigens sterk op dat Yamaha ook aan een automatische versnellingsbak voor de eveneens heerlijke 700 cc CO-2 motor werkt.
Wil je nog eens weten hoe lekker die MT-09 rijdt? Kijk dan hier voor de meeste recente test.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws