Nieuws

Vergelijkingstest Honda Fireblade SP – BMW M1000RR: wie zet de snelste ronde?

Met een flink vernieuwde Fireblade doet Honda een greep naar de macht bij de 1.000cc-superbikes. Daarvoor moet de Japanner het opnemen tegen de BMW M1000RR. Kan de Fireblade de M1000RR van de troon stoten?

Op het circuit Ricardo Tormo in Valencia treedt de M1000RR aan als titelverdediger, met de borst vooruit en de schouders breed. En wel letterlijk, want om in het WK Superbike eindelijk competitief te zijn, kreeg de M voor 2023 vooral volledig nieuwe aerodynamica. De geheel van koolstofvezel gemaakte kuip is breed en hoog, de vleugels zijn enorm en de luchtinlaat-muil bijna vraatzuchtig. Met dat alles moeten man en paard naar een nog hogere topsnelheid worden gestuwd.

Liefst 218 pk laat de uitdraai van de vermogensbank zien. Bij de Honda komen er net zoveel paarden uit op de testbank, al doet de Japanner dat in tegenstelling tot de BMW zonder variabele kleptiming. Er is bij de Honda gekozen voor een radicaal hoogtoerig concept, met bijvoorbeeld ook dezelfde boring en slag als alle MotoGP-machines hebben (81,0 x 48,5 mm). De Honda geeft daarnaast ook zijn topvermogen eerder af, bij 13.800 toeren (tegenover 14.200 toeren bij de BMW). Ook de Aerodynamica was bij de Honda-ingenieurs een verbeterpuntje, maar die kozen wel voor een iets ander pad dan de Duitsers: de Fireblade is laag en slank en heeft minder prominente vleugels dan de BMW.

Maar hoeveel doen die verschillen op een snelle ronde, en in wiens voordeel? Op het Spaanse circuit zoeken we het uit, in MotoPlus 15/2024 lees je wie de snelste tijd noteerde en onderaan de streep de beste superbike is!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws