Nieuws

Reportage: de eerste GP-racer van Valentino Rossi

‘Je moet ergens beginnen’,  luidt het spreekwoord. Dat geldt ook voor Valentino Rossi, je wordt immers niet ineens negenvoudig wereldkampioen. In het begin van zijn carrière rijdt de dan nog piepjonge Italiaan zijn eerste seizoen in een nationaal kampioenschap met deze fraaie Sandroni!

“Valentino’s vader, Graziano, wilde geen tijd verliezen en wilde dat Valentino wat ervaring opdeed met echte racemotoren, ook al was dat in hetzelfde jaar dat de jongen het 125 Sport Production kampioenschap won voor Cagiva. We kenden elkaar goed omdat we uit dezelfde omgeving kwamen en actief waren in hetzelfde kringetje, dus het was vanzelfsprekend om samen te werken en hem de kans te geven om op onze ‘zelfgemaakte’ motor te rijden.” Aan het woord is racemonteur en voormalig coureur Guido Mancini uit Pesaro , een paar kilometer verwijderd van Tavullia, het geboortedorp van Rossi. Volgens hem liet Rossi al in zijn zeer jonge jaren tekenen van zijn uitzonderlijke talent zien: “Weet je, als je zijn naam in twee delen splitst, Va-lentino, betekent dat in het Italiaans ‘hij is traag’. Dus noemde ik hem Va-fortino, wat het tegenovergestelde betekent, ‘hij is snel’.”

Voor Rossi was de tijd die hij doorbracht met Mancini zeer vormend. De 15-jarige Italiaan had onmiskenbaar talent, zoveel was duidelijk, maar moest de basis leren, omdat hij een nieuwe ervaring tegemoet ging met een speciale motorfiets. “Onze motorfiets moest je zien als een onafhankelijke motorfiets met wat invloeden van Aprilia. Hij werd Sandroni genoemd naar de achternaam van de man die het project lanceerde en financierde. Hij kwam ook uit Tavullia, dus het was voor hem heel natuurlijk om een jonge en veel belovende tiener uit dezelfde plaats een kans te geven.”

En de rest is natuurlijk geschiedenis. Benieuwd naar het volledige verhaal achter de 125cc tweetaktracer van Rossi? In MotoPlus 15/2024 lees je er alles over!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kofferset voor R1300GS

Kofferset voor R1300GS

14 september, 2024

Een reisbeest pur sang als de BMW R1300GS kan eigenlijk niet zonder kofferset. Vond klaarblijkelijk ook Wunderlich, ...
Toppak van Touratech

Toppak van Touratech

13 september, 2024

De naam Compañero is al sinds jaar en dag bekend in het Touratech-gamma, met deze Rambler Pro-uitvoering voegt de ...
Eerste test: Segway E300SE

Eerste test: Segway E300SE

12 september, 2024

Segway kennen we als merk sinds 2001 van de opmerkelijke zelf-balancerende tweewieler HT. De laatste jaren timmert ...

Overig nieuws