Warmdraaien 5/2010
“Zo eerlijk dat niet iedereen het kan waarderen!’, zo luidt één van onze eigen reclamekreten voor MotoPlus. En dat werd maar weer eens onderstreept met MotoPlus 4, waarin we het eindverslag van de 50.000 km duurtest van de Ducati 1098 publiceerden. Die Ducati bleek namelijk verre van perfect: hij reed weliswaar subliem en vrijwel alle testrijders werden verliefd op het rijgedrag en het motorkarakter, maar het werd wel een haat-liefde-verhouding. De Duc was immers verre van probleemloos met zijn twaalf serieuze reparaties en drie keer pech-onderweg. En zoals onze lezers van ons mogen verwachten, wonden we daar geen doekjes om in MotoPlus 4.
Dus landde er twee dagen na het verschijnen van MotoPlus 4, op vrijdagavond om 18.41 uur, een mailtje in mijn mailbox. Precies 14 minuten eerder was dat mailtje verstuurd door Fred van Dongen, After-sales Manager van Ducati North Europe aan alle Ducati-dealers
Maar tegenwoordig blijft natuurlijk zelfs de staatsbegroting geen dag geheim, dus het bewuste mailtje belandde ook al snel bij MotoPlus via een Ducati-dealer die prima zijn eigen boontjes kan doppen. En daarvan bleken er trouwens meer te zijn, want gedurende het weekend werd diezelfde mail nog drie keer bij ons bezorgd…
In zijn uitgebreide mail behandelde Fred namens de Ducati-importeur punt voor punt alle kritische noten in het artikel uit MotoPlus 4. Bij elk punt kreeg de Ducati-dealer ingefluisterd wat hij zijn klanten moest vertellen, “zodat er als dealernetwerk eenduidig antwoord wordt gegeven op deze MotoPlus-test”. De test zelf bleef trouwens kaarsrecht overeind, daar viel duidelijk geen speld tussen te krijgen. Maar al te graag willen importeurs in dergelijke gevallen immers de kritische noten – zelfs als ze met feiten onderbouwt zijn – afdoen als nonsens, maar daarvan is ditmaal geen sprake. Al heeft de duurtest-1098 volgens Fred wel een heel zwaar leven gehad bij de journalisten, die sowieso al nergens naar kijken. Bovendien weet Fred dat die journalisten “hun motorfiets zelfs afspuiten met een hogedrukreiniger!”
Fred onderbouwt tot slot de gestegen kwaliteit bij Ducati met het feit dat men van vier garantieclaims per SBK-machine binnen twee jaar is teruggegaan naar één garantieclaim. Gefeliciteerd Fred. En graag gedaan! Ik ben er namelijk van overtuigd dat het streven naar een hogere kwaliteit vooral te danken is aan kritische journalisten èn kritische dealers, die een fabrikant en een importeur op hun verantwoordelijkheden weten te wijzen.
Overigens blijkt die gestegen kwaliteit ook uit het feit dat Ducati voor de nieuwe Multistrada de onderhoudsintervallen voor de belangrijke onderhoudsbeurten heeft opgeschroefd naar 24.000 kilometer! Nu maar hopen dat de Multistrada dat ook waar kan maken, want wat betekenen dergelijke theoretische intervallen als je tussentijds vijf keer naar de werkplaats moet voor een reparatie? Vandaar dat MotoPlus Ducati ook in de gelegenheid wil stellen om dit waar te maken: wij willen graag 50.000 kilometer rijden met zo’n Multistrada en hebben het verzoek inmiddels bij de importeur neergelegd. Zo bieden we Ducati ook het best denkbare podium om het 1098-verhaal te weerleggen, zonder ‘confidentiele’ mailtjes!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus