Warmdraaien – De K van komkommer
De ‘J’ van juli zit in de maand en dat betekent dat de ‘K’ van komkommer ook weer veelvuldig opduikt in het (motor)nieuws. Iedereen lijkt bezig met de vakantie en de (nieuws)schwung is er tijdelijk even uit. Of is dit jaar een uitzondering op die ongeschreven regel?
Nou, daar lijkt het eerlijk gezegd wel een beetje op. Juli betekent ook dat de eerste twee kwartalen van het jaar er op zitten en waar je voorheen je geld kon zetten op BMW als tijdelijk marktleider, was Yamaha dat afgelopen jaar en is het dit jaar – verrassend – Kawasaki dat als lijstaanvoerder het zomerreces induikt. De groenen doen het stiekem heel goed met een uitgebalanceerd modelgamma, waar dit jaar aan de onderzijde een volledig vernieuwd 500-palet bij is gekomen en Kawasaki als eerste grote fabrikant ook twee hybrides op de markt heeft gezet.
En die hybrides slaan een bruggetje naar een tweede opmerkelijk nieuwtje in komkommertijd. Dat betreft een uitspraak van de Hoge Raad inzake de ontbinding van de koop van een elektrische Jaguar I-PACE wegens het sterk achterblijven van de actieradius bij de door de fabrikant opgegeven WLTP-waarde. De actieradius van elektrische voertuigen is altijd al voer voor discussie, maar in bovengenoemde zaak haalde de Jaguar slechts 300 kilometer, waar bij verkoop 480 kilometer was opgegeven. De Hoge Raad oordeelde daarop dat een afwijking van 35% voldoende is om over non-conformiteit te spreken en de koop ontbonden kan worden. Dat betekent enerzijds dat je je als consument niet blind moet staren op de WLTP-waarde, toch een beetje een laboratoriumwaarde, maar anderzijds dat er een klein bommetje met precedentwerking onder de opgegeven actieradius van elektrische auto’s én ook motorfietsen is gelegd. Het zal de fabrikanten hoe dan ook aan het denken zetten.
Terug naar die ‘J’ van juli. Dat betekent natuurlijk ook vakantie. Zelf heb ik al even aan dat lekkere vakantiegevoel kunnen ruiken tijdens een motortripje naar de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen. Veel snelwegkilometers om op te schieten helaas, maar het laatste stuk binnendoor via de Oostenrijkse Plansee om de altijd overbevolkte Fernpass te vermijden, was een vakantieschot in de roos en maakte veel file-ellende goed. Speels kronkelend langs rotswand links en knalblauw water rechts rijd je haast zonder het door te hebben Duitsland weer in richting Garmisch-Partenkirchen. Een aanrader mocht Oostenrijk of Italië je vakantiebestemming zijn. Via Garmisch steek je immers zo weer binnendoor richting Innsbruck en heb je de Fernpass-stress met wat ontspannende extra kilometers vermeden.
Verbazingwekkend aan een ‘merkfestival’ als de BMW Motorrad Days vind ik toch telkens weer de merkgekte van motorrijders, want ook nu weer zag je op de volle parkeerplaatsen kentekens uit alle Europese windstreken, van Scandinavië tot Spanje en van Hongarije tot Groot-Brittannië. Als Europese regeringsleiders iets over verbroedering willen leren, zouden ze eens een paar dagen op zo’n groot motorfestival moeten rondkijken. Moeten ze wel van een biertje houden, want Weizen in een pul van een liter was op de BMW Motorrad Days het standaard formaat ‘biertje’.
Over biertje gesproken: wij pakken ook een vakantiebiertje, want er staat nummer 15 op de cover van deze MotoPlus en dat betekent dat wij er voor nu ook even een paar weekjes tussenuit gaan om de tank weer vol te gooien voor de tweede helft van het jaar. Dat betekent ook dat MotoPlus 16 een paar weken later op de deurmat en in de winkel ligt, en wel op vrijdag 23 augustus. Alvast een fijne vakantie gewenst en houd de gepoetste kant boven!
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus