Yamaha onthult Y-AMT automatische versnellingsbak
In 2006 alweer greep Yamaha een kleine voortrekkersrol door op haar toerbuffel FJR1300 het YCC-S aan te bieden: een hydraulisch/elektrisch aangestuurde, geautomatiseerde koppeling en versnellingsbak. Echt een heel groot succes werd het nooit, maar inmiddels is de automatische versnellingsbak aardig ingeburgerd in motorland en ook Yamaha neemt nu die handschoen weer op!
Honda heeft sinds 2010 haar populaire DCT, dat dit jaar bijval krijgt van de nieuwe E-Clutch, en zowel KTM als BMW hebben onlangs onthuld binnen afzienbare tijd met een (semi-)automatische versnellingsbak te komen. Yamaha meldt zich nu bij dit trio aan datzelfde front met het nieuwe Y-AMT systeem: Yamaha Automated Manual Transmission. Waar het YCC-S nog deels hydraulisch was, is het nieuwe, slechts 2,8 kilo wegende systeem volledig elektronisch geregeld. Feitelijk nemen twee elektromotoren het koppelen en schakelen voor hun rekening. De nieuwe techniek is bovendien ook erg compact en kan daarom net zo goed geïmplementeerd worden op een sportieve als toermotorfiets.
Omdat zowel koppelen als schakelen elektronisch geschiedt, ontbreken een koppelingshendel en schakelpedaal. Toch kan er wel degelijk nog ‘manueel’ (MT) geschakeld worden, echter dan met een soort van schakelflippers links op het stuur. Net als bij de andere bekende systemen is er echter ook een volledig automatische stand (AT), waarbij je in het geval van Yamaha de keuze hebt uit twee schakelprofielen: D en D+. De eerste is een soort van toermodus waarbij soepel en relatief laag in toeren geschakeld wordt, D+ is de sportieve stand waarbij er zowel sneller als hoger in toeren wordt geschakeld.
Y-AMT is zoals al aangestipt geschikt voor meerdere segmenten, op welke modellen het beschikbaar wordt en wanneer, laat Yamaha vooralsnog echter nog in het midden. Info: www.yamaha-motor.nl