Terug in de tijd met twee moderne retro’s en een oude Yamaha XS!
Wat is het verschil tussen een moderne retrofiets en een veertig jaar oude ‘klassieker’? Met die vraag in ons achterhoofd gaan we terug in de tijd met twee retro’s en een veertig jaar oude Yamaha XS650!
Als moderne retro’s hebben we voor deze vergelijkingstest gekozen voor de BSA Gold Star en Royal Enfield Interceptor 650. Bij het opstappen op de Enfield voelt smeuïg en koppelrijk aan. Bovendien maakt hij, begeleidt door een ferm basachtig geluid, moeiteloos toeren tot ongeveer 7.500 tpm. De enige zesversnellingsbak in dit testveld ondersteunt de levendigheid van de motor, die een 90° V-twin imiteert dankzij de bijbehorende krukasoffset. De totale overbrengingsverhouding in de laatste versnelling van alle drie motoren komt overigens grotendeels overeen, wat bij een snelheid van 100 km/uur overeen komt met een toerental van 4.420 tpm (BSA), 4.320 tpm (Royal Enfield) en 4.320 tpm (Yamaha).
In directe vergelijking met de Royal Enfield is de BSA aanzienlijk levendiger en wendbaarder. Hoewel het versnellingspedaal direct op de schakelas zit, is het maar matig nauwkeurig. De Royal Enfield doet het ondanks een complexe omleiding van het pedaal beter. Aan de andere kant vraagt de koppeling beduidend meer handkracht en dat beïnvloedt de dosering enigszins. In het geval van de Yamaha heb je simpelweg een sterke koppelingshand nodig. Voor de voorrem van de XS650 geldt hetzelfde. De hoge bedieningskrachten werden al bekritiseerd in testen uit 1981.
Benieuwd of de veertig jaar oude XS standhoudt tegenover de twee moderne retro’s? In MotoPlus 13/2024 gaan we op pad met het drietal en lees je de uitkomsten van de vergelijkingstest!