Nieuws

Producttest 10 leren tweedelers

Terwijl scheidingen in het echte leven vaak duur en onaangenaam zijn, maken leren pakken met gescheiden jack en broek je leven in de motorpraktijk juist prettiger. We testen tien actuele modellen in drie verschillende prijsklassen op het functioneren in de praktijk, afwerking en en uitrusting!

Hoewel er praktisch bekeken veel is te zeggen voor textiel-motorkleding, zijn er nog altijd veel klassieke tweedelige leren pakken te koop. Niet iedereen wil een allweather-textielpak in toer- of adventure-look dragen, enerzijds vanwege het uiterlijk, anderzijds vanwege het contact met de motor. Met name rijders van retromodellen of sportievelingen rijden vaak liever in leer. Terwijl het de eerstgenoemde groep te doen is om de bijpassende traditionele stijl, gaat het de sportrijder om de goede protectie, lagere luchtweerstand en betere grip op de motor. Beide groepen kiezen in de regel voor tweedelige pakken, omdat de eendelige overalls in de dagelijkse praktijk duidelijke nadelen hebben tijdens sanitaire stops en vooral de koffie- en lunchstop op een terras, terwijl de ritsloze voordelen vooral op het circuit tot uiting komen.

Genoeg reden om tien tweedelige ‘combi’s’ uitgebreid aan de tand te voelen. Het brede prijsspectrum van 570 tot 1.350 euro, dat we in drie groepen hebben onderverdeeld, belooft een interessante vergelijking te gaan opleveren. Het suggereert immers dat er grote verschillen tussen de pakken kunnen zitten. De deels enorme prijsverschillen hebben echter meerdere oorzaken, die niet altijd met de functionaliteit van het pak te maken hebben. Zo speelt de herkomst van het materiaal (dus de totale ontstaanskosten van het leer), het productieland (loonkosten), het productieproces (kleinschalig of grootschalig) en natuurlijk de kwaliteit van componenten als ritsen en protectoren en de materiaalkeuze een rol. En, aangezien het hier de kledingindustrie betreft, soms ook relatief hoge marketingkosten om van een doorsneeproduct een begeerlijk item te maken. Waarbij we bij een soms pijnlijke waarheid komen: duur is niet altijd persé goed. Of positiever geformuleerd: een goed leren pak kan ook schappelijk geprijsd zijn, zoals onder meer Modeka, Rekurv en Büse laten dat zien.

Een tweedelig leren pak behoort inmiddels weliswaar de meer klassieke motorkledingitems, maar dat wil niet zeggen dat de pakken niet met de tijd zijn meegegaan. De meeste genieten gewoon ronduit moderne praktische eigenschappen. Het merk 4SR uit Tsjechië bijvoorbeeld, heeft haar tweedelige pak niet alleen kakelbonte kleuren gegeven, maar biedt met de RR Evo ook airbag-compatibiliteit en een drinkzak in de hump op de rug. De Alpinestars Missile V2 is geschikt voor een airbag-vest, maar mist de eerder genoemde minibar op de rug. Deze voornamelijk op het circuit nuttige voorziening vind je wel bij het eveneens Italiaanse Spidi.

Wat betreft die humps: terwijl die bij eendelige overalls inmiddels deels enorme formaten hebben gekregen, zijn ze op de tweedelige pakken nog vrij bescheiden. Op zes van de tien pakken zijn ze aanwezig, maar van een dusdanig formaat dat je probleemloos een rugzak kunt dragen. Berik, Held, Modeka en Rekurv zien helemaal af van zo’n bult. Wat de tien pakken gemeen hebben, is dat ze allemaal de mogelijkheid bieden om kneesliders te bevestigen. Of sliders op de ellenbogen zinvol zijn op pakken die in 99% van de gevallen op straat zullen worden gedragen, is uiterst twijfelachtig, maar een paar fabrikanten hebben ze. Wie dat wil, kan daar dus voor kiezen.

Net als bij de accessoires zijn er ook bij de voor het draagcomfort zo essentiële pasvorm een aantal verschillen, die zich in beide geteste maten (48 en 54) van de betreffende merken openbaarden. Terwijl sommige fabrikanten hun pakken een sportieve nauwsluitende pasvorm geven (Alpinestars, Dainese, 4SR, Held en Modeka), geven andere merken zoals Rebelhorn of Spidi de rijder nog wat ademruimte, respectievelijk plaats voor een grote steak met friet onderweg. Uiteraard is het essentieel om meerdere pakken en maten te passen, in combinatie met de onderkleding die je op de motor gebuikt. Ga daarbij beslist op een motor zitten, en hou het pak liefst langer dan vijf minuten aan. Niks is irritanter dan slecht zittende, knellende motorkleding die je bewegingsvrijheid beperkt. Niet alleen qua comfort, maar het maakt het rijden zelfs moeilijker, door een gespannen zit en een slechter gevoel met de motor. Probeer dus vooral verschillende merken om de bij jouw lichaam passende snit te vinden, en koop niet té strak. Leer wordt na verloop van tijd wel soepeler, maar niet echt groter.

De volgende merken/typen doen mee in de test:
Alpinestars Missile V2
Modeka Yron
Rekurv C-11.04 + C10.03
Spidi DP-Progressive Touring
4SR RR Evo Pearl Blue AR
Dainese Laguna Seca 5
Büse Track
Held Spire
Rebelhorn Fighter
Berik Zakura Evo

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...