Honda pakt uit op Wheels and Waves
Dit jaar bestaat www.hondacustoms.com vijf jaar. Dat viert Honda door met een recordaantal van zestien motoren uit negen verschillende Europese landen op het bekende Wheels and Waves-festival in het Franse Biarritz strijden om de hoofdprijs.
Deze custom-wedstrijd is een jaarlijks terugkerend evenement geworden – zowel in het echt als online -, met in de zomer van 2023 meer dan 21.000 stemmende bezoekers, een stijging van 41% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Dit jaar staat de Honda CL500 centraal als customproject, een motor met een scrambler-stijl en een A2-paralleltwin. Waarbij het leidende ontwerpprincipe simpelweg ‘Express yourself’ was.
De motoren zijn live te zien op het Wheels and Waves festival in Biarritz dat tot en met zondag 16 juni plaatsvindt. Nu kunnen we ons zo voorstellen dat je daar niet op zondagmiddag even heen tuft, dus hebben we ze hieronder voor je op een rij gezet en daarnaast kun je ze de hele zomer online bekijken op hondacustoms.com, waar je kunt stemmen op je favoriete customisation.
De 2024 line-up
Enduro 500 – Spanje
De Enduro 500, een eerbetoon van Stilmoto aan klassieke Spaanse enduromotoren, is voorzien van opvallend gespoten tank, hoog voorspatbord, koplampkap, nummerbord, diverse handgemaakte onderdelen en een Arrow uitlaatdemper. @stilmotohonda; @hondamotoses
Cherry Lady – Spanje
Cherry Lady is gebaseerd op de klassieke lijnen en logo’s van de legendarische Honda 750’s uit de jaren ’90. De makers – Honda Motorsport Las Rozas de Madrid – hebben een schat aan ervaring in het samen met hun klanten modificeren van motoren, maar dit is allemaal hun eigen werk. Details zijn onder andere een IXIL uitlaat, Drag Bar stuur, kleine richtingaanwijzers, premium lederen zadel met rode stiksels, RedMoto spiegels, Michelin Anakee banden en Candy Red lak. @hondamotorsportmadrid; @hondamotoses
CL501R – Spain
Inspiratie voor de CL501R – gebouwd door Honda Moto Centre Leon – is de vlakke stijl van Amerikaanse dirt-track-racers. Met verstelbare schokdempers achter, verstelbare voorvork, radiale hoofdremcilinder en staalomvlochten remleidingen, handgemaakte radiateurkappen- en kettingkast, lag de focus op het vinden van de juiste balans tussen prestaties, esthetiek en functionaliteit om een CL te maken die er wedstrijdklaar uitziet. @motocenter_leon_hondamotos ; @hondamotoses
Moonground – Portugal
Houd het sober, houd het schoon. Moonground van de Portugese dealer Garonda is een minimalistische kijk op een tweewieler die klaar is voor elk terrein – of elke planeet natuurlijk – en is voorzien van omwikkelde uitlaatbochten, een hoogwaardige uitlaatdemper en agressief ogende noppenbanden. @garonda_guarda; @hondamotos.pt
Oceans’ Track – Frankrijk
Ontworpen door Oceane Motos, heeft Ocean’s Track een Amerikaanse flat track stijl met een vleugje stuntmotor, voor een oogverblindend visueel effect. De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de standaard CL500 zijn het rode frame en swingarm, goudkleurige wielen, een superbreed stuur, compleet met spiegels aan de stuuruiteinden, dubbele led-projectorkoplampen uitgelijnd in het voorste nummerschild en een solo-zadel. @Oceane_motos_officiel; @hondamotofr
CL500 Digger – Frankrijk
Een eerbetoon aan de klassieke Honda XL’s en XR’s uit de jaren 80 van Chave Motos. De CL500 Digger heeft een hoog voorspatbord, een koplampscherm, nummerschilden, handbeschermers, een retro achterkant en goudkleurige wielen. @chave_motos; @hondamotofr
CL500 Charade Spirit – Frankrijk
Meer off-road chic van Charade Moto, met een vleugje flat track; de driekleurige lak die de Charade Spirit siert, is het meest klassieke kleurenschema van Honda en is vooral aantrekkelijk in combinatie met de noppenbanden, het hoge voorspatbord, het enkele zijpaneel, de handbeschermers en de hoge uitlaatdemper. @charademotohonda; @hondamotofr
Bik’ink – Frankrijk
De custom CL500 van AZ Moto en zijn prachtige oranje en kersenrode lak ademen de sfeer van een street scrambler uit de jaren ‘70. Nieuwe achterschokdempers en de hoge enkele uitlaatdemper maken zijn Californische look compleet. @azmotohondaroue; @hondamotofr
Irezumi – Frankrijk
Je kunt gerust zeggen dat de uitgeklede ‘Irezumi’ van Starbike Honda een beetje een hemelse entiteit is. Het ingewikkelde ontwerp op de tank lokt mensen naar de motorfiets en de geminimaliseerde achterkant en de hoge uitlaat met enkele demper en het bruine zadel onderscheiden deze motorfiets van zijn soortgenoten. @Starbike_honda;@hondamotofr
The Poseidon Project – UK
Het Poseidon Project is gemaakt door het team van Doble Motorcycles in Zuid-Londen als eerbetoon aan de schoonheid en kracht van de oceaan. Hij is voorzien van een zelf gespoten frame en onderdelen in oceaanblauw en -groen, een airbrushed benzinetank en zijpanelen, plus een zelfgemaakt zadel in bruin leer. @doblemotorcycles; @hondaukmotorcycles
Sterrato 500 – Italië
Sterrato 500 (‘onverharde weg’ in het Italiaans), ontworpen door Unit Garage, laat zien wat een beetje nadenken, een paar mooie onderdelen en een paar originele Honda accessoires kunnen doen. Het verhoogt het offroad potentieel van de CL500 en refereert aan bekende modellen uit het verleden van Honda. Kenmerken zijn onder andere een hoog voorspatbord, koplampkap, handbeschermers, lederen zadel, Öhlins achterschokdempers en noppenbanden. @unitgarage; @hondamotoitalia
Terra Battuta 500 – Italië
Terra Battuta 500 duwt de CL500 in de richting van een allrounder voor langeafstandsreizen met stijlvolle, veelzijdige bagagecapaciteit en een reeks onderdelen die het leven op de openbare weg net dat beetje makkelijker en aangenamer maken. Hij is voorzien van een geborsteld aluminium voorspatbord, motorbeugels, bagagedragers, een zwart geanodiseerd bagagerek, een hoog scherm met geïntegreerde GPS-ondersteuning, noppenbanden – en een skateboard! @unitgarage; @hondamotoitalia
CL Surfer – Duitsland
De naam van deze motorfiets is gekozen omdat Wheels and Waves naast het prachtige strand van Biarritz ligt en een relaxte surf vibe uitstraalt. De CL Surfer is ontworpen door het team van het Honda Centre in Frankfurt en past helemaal in deze sfeer, met zijn metallic zilverkleurige benzinetank en voor- en achterspatborden (met de kenmerkende blauwe streep), plus een clip-on stuur, nieuwe uitlaat en een opvallend bruin lederen zadel. @hondamotorrad_de
Flat Track 500 – België
Flat Track 500 is geïnspireerd door het Amerikaanse flat track racen en is de eerste Belgische inzending voor de hondacustoms.com competitie. Hij viert de doordachte esthetiek die wedstrijdmachines zo probleemloos uitstralen. Uitgerust met Öhlins achterschokdempers, cantilever swingarm, recht stuur, nieuwe wielen, een nieuwe achterrem, verlaagde uitlaat, aangepast subframe achter en verbluffende kleuren voor de benzinetank, is Flat Track 500 in alle opzichten een eerbetoon aan het racen op onverharde wegen. @anquetymotorsport; @honda.moto.be
Alpina 500 – Zwitserland
Alpina 500 is gebouwd door Meister Engineering en viert 50 jaar Honda Zwitserland. De Alpina 500 is gebaseerd op Honda’s erfgoed en refereert tegelijkertijd aan details en elementen van een van de mooiste landen van Europa. De Alpina 500 onderscheidt zich van de concurrentie met zijn CB-stijl benzinetank, gestripte subframe en minimalistisch zadel. @meisterengineering; @hondamoto_ch
Bunker imPrint – Turkije
Een welkome nieuwe deelnemer aan de internationale competitie voor 2024 is Turkije, en Bunker Custom Cycles heeft de hedendaagse retro café racer cool echt tot leven gewekt door een standaard CL250 ver uit koers te brengen en een unieke stijlvolle motorfiets te maken, met een met glasvezel versterkte Nylon FDM 3D zelf geprinte halve kuip, nieuwe zijpanelen, onderkuip, CB250R USD vork en radiaal gemonteerde remklauw. @bunkercustomcycles; @hondamotosiklet_tr