Nieuws

Merknaam Hein Gericke in Nederlandse handen

Zes en een half jaar na het laatste van in totaal vier faillissementen zijn de rechten op de Duitse merknaam Hein Gericke en de eigen merken zoals Bullson, Legend en Tuareg afgelopen maand in handen gekomen van de Nederlander Mack-John Perier van Perier Motorsport. 

Perier, wiens vader in het verleden een aantal Hein Gericke-winkels heeft gehad, is vooralsnog van plan om de merknaam, die vooral bij de wat oudere motorrijder een goede naam heeft, in de nabije toekomst door te verkopen. 

De Duitse ondernemer Hein Gericke, die het merk dus ooit onder zijn eigen naam oprichtte, verkocht het in 1987 (zie tijdlijn). Sindsdien heeft de winkelketen vele ups en downs gekend, met als hoogtepunt het meest recente faillissement in 2017. Daar zou dus een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd kunnen worden, alhoewel dt nog verre van zeker is. 

Rond de persoon Hein Gericke is het in de loop der jaren wat stil geworden. Nadat deze uitvinder van kleerhangers voor kinderen en leerling vann een reclamebureau in Düsseldorf er in 1970 niet in slaagde om naam te maken, stapte Gericke op 32-jarige leeftijd in de motorhandel. Hij importeerde op eigen initiatief BSA-motoren uit Engeland en verkocht ze vanuit een aanhangwagen in Düsseldorf. Op een later moment werden accessoires en motorkleding aan het assortiment toegevoegd. Al snel droeg die collectie zijn eigen naam. De postorderhandel begon te bloeien en Hein Gericke was de eerste die een catalogus introduceerde. Die catalogus werd al snel vuistdik en bijna verplichte voorjaarslectuur voor elke motorrijder, ook de Nederlandse. 

Hein Gericke opende winkels in heel Duitsland en stak ook de grens over, ondermeer naar Nederland. In 1987 verkocht Hein Gericke uiteindelijk zijn bedrijf en ging hij verder met het verkopen van leren herenjassen in boetieks en het verzamelen van snelle auto’s. De inmiddels 86-jarige Gericke heeft nog steeds een passie voor motoren. 

Hein Gericke geschiedenis

Januari 1970: op de Elefantentreffen besluit de toen 32-jarige Hein Gericke om in motorfietsen te gaan handelen.

1972: Gericke heeft contracten met alle motorfabrikanten en verkoopt jaarlijks zo’n 5.000 motoren.

1974: de Duitse zakenman voegt voor het eerst motorkleding aan zijn assortiment toe, kleding die hij deels ook zelf heeft ontworpen.

1976: Hein Gericke is de grootste motordealer ter wereld.

1980: Hein Gericke telt 14 winkels in Duitsland, Gericke begint met postorderverkoop en geeft voor het eerst een catalogus uit.

1987: Hein Gericke verkoopt zijn bedrijf. De keten, die nu 40 winkels telt, blijft echter zijn naam dragen.

1994: Hein Gericke GmbH wordt Eurobike Aktiengesellschaft. Steeds meer merken worden samengebracht onder de paraplu van de AG, onder andere DiFi, GoTo Helmstudio, Schuh en Polo.

2000: Eurobike exploiteert in totaal 150 winkels in Centraal-Europa met Hein Gericke, Polo en anderen.

2003: Eurobike vraagt faillissement aan (Polo blijft buiten schot, omdat het winstgevend is en niet aansprakelijk is voor de schulden). De Amerikaanse groep Fairchild treedt toe als investeerder en neemt onder andere de Hein Gericke-keten over.

2009: Fairchild stapt er weer uit en vraagt in de VS het faillissement aan. Na een management buy-out wordt de Hein Gericke-groep voortgezet door drie directeuren. Polo is dan al lang zijn eigen weg gegaan.

2011: de Hein Gericke-groep probeert zijn financiële situatie te verbeteren door obligaties uit te geven.

2012: door enorme verliezen moet Hein Gericke UK (Groot-Brittannië) in juli het faillissement aanvragen. Als gevolg daarvan vraagt Hein Gericke Duitsland een beschermingsprocedure aan. Eind 2012 voegt de General Equity Group uit Zwitserland zich als investeerder bij Gericke.

2013: op 16 december 2013 moet Hein Gericke GmbH het voorlopig faillissement aanvragen. Op 30 december kondigt de curator aan dat er “een koopovereenkomst is gesloten met een investeerder uit Spanje”. Dit is het bedrijf Tech Design Team, dat met baas Rutian Paul Liao vanuit Barcelona zorgdraagt voor de distributie van helmen van het nog jonge merk LS2.

2015: Paul Liao investeert in Hein Gericke, breidt bestaande winkels uit en opent nieuwe. Maar intern rommelt het. In oktober volgt een nieuwe faillissementsaanvraag. Het is de derde in totaal. Tijdens de procedure staat kan en mag Gericke een reorganisatie in gang zetten. Doel is om de keten in te krimpen, bijvoorbeeld door onrendabele winkels te sluiten.

2017: in september kondigt de keten de sluiting van zijn winkels in Oostenrijk aan. Op 3 november vraagt Hein Gericke Europe GmbH voor de vierde keer het faillissement aan, dit keer in Bremen.

2018: het bedrijf is niet meer te redden. De online handel is op dat moment al gestaakt. De negen overgebleven winkels zijn uitverkocht en worden ook gesloten.

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws