Nieuws

Spotlight kampeereditie

Sommige goedkope tenten zijn beter dan dure en oude slaapzakken kun je goedkoop opwaarderen in plaats van een nieuw duur exemplaar te kopen. Bespaar geld en kampeerellende met tips van een enthousiast motorrijder en outdoorman.

Hans Otten rijdt net zo lief op zijn klassieke Harley-Davidson als dat hij een rugzak over zijn schouder slingert voor een meerdaagse wandeltocht door de wildernis. In het dagelijks leven is hij bovendien manager van de immense (5.000 m²) Bever outdoorwinkel in Houten. Als iemand motorrijders goeie tips weet te geven is het Otten wel. We verdelen zijn tips in tenten, slapen en koken.

Tenten
Eerst maar op de kleintjes letten: goedkope tenten zijn gemaakt van polyester, duurdere van nylon. Otten: “Polyester is zwaarder, maar wel hufterproof en nog altijd compact genoeg op te vouwen voor motorrijders. Gaat het je echt om de grammen dan is nylon lichter, maar wel kwetsbaarder. Nylon heeft nog een nadeel: het gaat lubberen als het vochtig wordt en dan moet je de tent naspannen. Een fabrikant als Nemo lost dat op met een polyester draad door het nylon te weven. Merken als MSR en Nemo leveren sowieso prima tenten voor hun geld.”
Otten vindt in principe twee types tenten geschikt voor motorrijders: koepel- en tunneltenten. ”Een koepeltent heeft minder ruimte nodig, is desnoods nog te verplaatsen door hem op te pakken en je kunt hem bij mooi weer opzetten zonder buitentent zodat je sterren kunt kijken. Het nadeel van een koepeltent is dat je altijd eerst de binnentent moet opzetten. In een regenbui is dan alles nat. Bovendien biedt een tunneltent meer bagageruimte.”
Stap geen outdoorwinkel binnen met het idee dat je een tent gaat vinden die jou volledig op het lijf is gesneden. Otten: “Eén tent kan onmogelijk aan alle wensen voldoen, je moet keuzes maken en prioriteiten stellen. Een ding staat wel vast: voor een solo motorrijder is vanwege alle kleding en bagage een tweepersoons tent de betere keuze.
Tentfabrikanten schermen graag met de waterdichtheid van hun tenten door te schermen met een hoge waterkolom. De duurste hebben een waterkolom tot 5.000 mm, maar staar je er volgens Otten vooral niet blind op: “1.200 mm is meer dan voldoende.”

Slaapmatten
Laat dat oude luchtbed vooral thuis, ondingen zijn het volgens Otten. “Ze zijn te zwaar, hebben een pomp nodig en bieden nul isolatie. Laat het motorseizoen eens begin april beginnen, weet je hoe koud het dan kan zijn? Op een luchtbed lig je dan geheid te vernikkelen van de kou.”
Een slaapmat heeft al die nadelen niet. Je moet hem weliswaar opblazen, maar dat gebeurt met dezelfde zak waarin je de mat verpakt. Otten: “Het gewicht (van 250 gram tot 1,2 kilo, red.) en pakvolume zijn oké voor motorrijders. Kijk vooral naar de R-waarde, dat is de isolatiewaarde. Als die tussen de drie en vier zit, is het goed. Dat is comfortabel tot nul graden. Vrouwen raad ik een één punt hogere R-waarde aan omdat zij het eerder koud hebben.”
Self-inflating slaapmatten pakken iets minder compact in, maar isoleren goed en zijn ook prima geschikt voor motorrijders.

Slaapzakken
Beginnen we eerst weer met een bespaartip: die oude slaapzak op zolder kan best nog mee als je hem ‘opvoert’. “Een lakenzak is veel makkelijker te wassen dan een slaapzak en levert bovendien een upgrade qua isolatie op. Er bestaan lakenzakken van katoen, zijde en microfiber en die verhogen de isolatie van een tot zo’n acht graden.” Een lakenzak verdient zichzelf ook nog eens terug omdat je een slaapzak dan niet professioneel hoeft te laten reinigen. De trommel van de meeste wasmachines thuis zijn te klein waardoor de slaapzak niet meer zo ‘fluffy’ is als gewenst.
Slaapzakken met een vulling van dons, wol, of een combinatie van de twee zijn langer aangenaam bij warmte en kou. Dat komt wel met een meerprijs ten opzichte van een synthetische zak. Otten: “Een synthetische Nomad van tachtig euro werkt ook prima, maar hij is zwaarder en niet zo compact op te bergen. En voor een motorrijder is elke centimeter er toch eentje.”
De vraag mummy of dekenmodel is erg persoonlijk. Het is een open deur intrappen dat een mummy warmer is, maar een dekenmodel ligt lekkerder en is gezellig aan elkaar te ritsen.

Koken
Staat de Noordkaap op je verlanglijstje? Kies dan voor een gasbrander met een aan te schroeven gastankje. Otten: “Iedereen kent de blauwe tankjes van Campingaz en in Zuid-Europa is het volop verkrijgbaar, maar in Scandinavië kun je het nergens kopen. Kijk dan voor een brander van Coleman of MSR.”
Otten adviseert een brander met een los brandertje. Er bestaan branders die je bovenop de gastank schroeft, maar die staan minder stabiel. Kook je alleen water voor thee, pasta of astronautenvoer dan is een Jetboil een prima brander. Met zijn opgeschroefde pan en windscherm kookt die het water razendsnel.”
Een benzinebrander brengt water nog sneller aan de kook. Bovendien is benzine overal ter wereld te koop. Otten: “Een benzinebrander geeft ook nog eens een heerlijk gevoel van lekker klooien, ik rijd niet voor niets een oude Harley. Een benzinebrander heeft wel onderhoud nodig, gas is puur gemak.”

Overige handige spulletjes
Zijn er dingen die Otten zowel als motorrijder als outdoorman inpakt? “Een Spork is handig, zelf heb ik een titanium exemplaar. Die is duurder, maar licht en onbreekbaar. Verder heb ik altijd een hoofdlamp bij me en een EHBO-kitje. Met een multitool, ik heb een Leatherman, kun je als Harley-rijder een losgetrild schroefje aandraaien. Een thermoskan kan handig zijn als je naar de Noordkaap wilt, daar kom je soms tijden niets tegen.”
Een beetje comfort kan ook geen kwaad: “We zijn geen twintig meer, we hoeven echt niet meer op de grond te zitten. Een stoel van Helinox is licht, heel compact op te vouwen en kan een hoop gewicht hebben.”
Avontuurlijke en reislustige motorrijders kunnen hun garderobe ook bij een outdoorwinkel aanvullen. “Merinowol heeft zich bewezen; het ruikt minder snel dan synthetische shirts en draagt heel comfortabel. Het is alleen iets minder sterk dan kunststof. Ook voor sokken kies ik merinowol. Smartwool is mijn favoriete sokkenfabrikant, hun sokken bestaan voor tachtig procent uit merinowol. Verder gebruiken buitensporters heel veel lichte en compacte kleding. Doe daar als motorrijder je voordeel mee als je op de plek van bestemming bent gearriveerd.”

Mobiel onderdak voor motorrijders
De Elixer 2 van MSR is een tent waarbij het helemaal snor zit met de prijs-kwaliteitverhouding. Lichtere tenten zijn volop te koop (de Elixer weegt 2,7 kilo), maar een paar gram extra is niet zo heel evident voor een motorrijder. Wel een klein pakvolume (51 x 17 cm), een grote voorluifel voor alle motorspullen, losse opbergvakken in de binnentent en een droge en windvaste slaapplek. Voor de solist heeft MSR ook nog een eenpersoons Elixer of voor de familieman juist een drie- of vierpersoons. Tip van een insider: kijk ook eens naar de (oké: serieus duurdere) MSR Hubba Hubba Bikepack. Die weegt nog maar 1,7 kilo maar is vooral veel compacter in te pakken door de kortere tentstokken. MSR Elixer 2, adviesprijs € 375,- kijk voor verkooppunten op de dealer locator op msrgear.com.

Ik draai me nog even om
Wie rolde er ’s ochtends nooit compleet gebroken uit zijn tent? Een goede nachtrust is belangrijk als je de volgende dag weer een paar honderd kilometer binnendoor gaat sturen. De NeoAir XLite van Thermarest biedt zowel comfort als warmte door de ThermaCapture technologie. Denk je bij een luchtbed direct aan nachtelijk gekraak bij het omdraaien? Door de constructie en materiaalgebruik is dat over bij deze 7,6 centimeter dikke mat. De grote troefkaarten van self-inflating-matjes kopieert Thermarest dus met deze NeoAir en hij doet er gelijk nog iets bovenop. Met 370 gram is dit luchtbed lekker licht maar nog belangrijker: opgerold meet hij slechts 10 x 23 centimeter. Er hoeft geen strik omheen, ik neem hem zo wel mee. Adviesprijs € 240,-

Iemand een bakkie?
Meer dan een eeuw geleden vond William Stanley al een volledig stalen vacuüm geïsoleerde thermoskan uit. Enige ervaring met het warm of koud houden van dranken kan de fabrikant dus niet ontzegd worden. De Aerolight Transit Mug houdt dranken zes uur heet en acht uur koud. De inhoud (0,5 liter) is lekvrij verpakt zodat niet alles in de tanktas onder de koffie zit. Het gewicht bedraagt slechts 240 gram en dat is een derde lichter dan de gebruikelijke thermoskannen van Stanley. Met zoveel ervaring durft Stanley een levenslange garantie op zijn producten te geven. Stanley Aerolight Transit Mug, adviesprijs € € 37,50 kijk voor verkooppunten op de dealer locator op: eustanley1913.com

Compacte keuken
’s Ochtends beginnen met een bakkie koffie of ’s avonds een simpel maar troostend bord pasta maakt de dag zoveel leuker. Alleen nemen branders regelmatig flink wat ruimte in beslag. De MSR PocketRocket 2 doet dat overduidelijk niet omdat alle onderdelen als een Matroesjka in elkaar passen. Ingepakt is de brander (278 gram) dus niet groter dan de pan. Toch is hij krachtig genoeg om één liter water in 3,5 minuut aan de kook te brengen. Nog meer slimmigheidjes: de pan dient dankzij een geïsoleerd handvat ook als beker om uit te drinken of te eten. MSR PocketRocket 2, adviesprijs € 115,- kijk voor verkooppunten op de dealer locator op msrgear.com.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...