Wanneer komen de nieuwe Benelli TRK 552 en 552X naar Europa?
In China zijn de nieuwe Benelli TRK 552 en TRK 552X. Deze nieuwkomers vervangen de TRK 502 en TRK 502X. Grote vraag: wanneer komen ze naar Europa?
De eerste exemplaren van de nieuwe Benelli TRK 552 staan blijkbaar als sinds eind februari 2024 bij Benelli-dealers in China. Met de upgrade van 502 naar 552, inclusief diverse updates, volgt de Benelli TRK bekende voorbeelden van moederbedrijf Qianjiang: Benelli Tornado 500/552 en QJMotor SRK 550. Met name in Italië zal de lokale distributeur met smart op de nieuwelingen zitten te wachten, want de TRK 502 voert er al enkele jaren de verkoopranglijst aan.
Er zijn nog geen volledige technische gegevens beschikbaar voor het nieuwe Benelli TRK 552, maar als deze naar Europa komt, zal de twin hoogstwaarschijnlijk 48 pk (35 kW) leveren, geschikt voor rijbewijscategorie A2. Dit zou hem niet meer topprestaties geven dan de voorgaande TRK 502, maar denkbaar is dat het blok wel meer koppel kan hebben dan de 500 met zijn maximale 46 Nm bij 6.000 tpm.
Het chassis van de Benelli TRK 552 met 17 inch aluminium gietwielen en de TRK 552X met spaakwielen en 19 inch voorwiel lijkt niet wezenlijk anders te zijn dan de vorige 502-modellen. De TRK 552X rolt echter op kruisspaakwielen met tubeless banden. Eerste montage banden af-fabriek: Metzeler Tourance – zij het een oude versie. En een nieuwe aluminium swingarm vervangt het vorige ontwerp van stalen buis. In de toekomst zal niet alleen de achterschokdemper verstelbaar zijn, maar ook de upside-down voorvork van Marzocchi. En de remklauwen zijn niet langer voorzien van de Benelli-merknaam, maar van het Brembo-submerk J.Juan. De zithoogte is zelfs op de iets hogere TRK 552X met 825 millimeter nog behapbaar. Benelli heeft naar verluidt het gewicht van beide 552-modellen met 9 kilo weten te verlagen. Dat zou betekenen: van 235 naar 226 kilo met een volle 20-liter-benzinetank.
De update van de Benelli TRK 502 naar de nieuwe TRK 552 heeft ook gevolgen voor de verlichting, die nu rondom in led is uitgevoerd. Ook het dashboard ontkwam niet aan de moderniseringsdrfit, want het lcd-scherm is vervangen door een rechthoekig 5 inch TFT-display met bandenspanningsweergave en smartphone-connectiviteit. Links van het display zit een USB-poort met een waterdichte dop. Chinese Benelli-dealers, die de nieuwe TRK 552 al hebben staan, maken ook melding van handvatverwarming en zelfs zadelverwarming – op de foto’s zijn bijpassende verlichte stuurschakelaars te zien.
Aangezien de nieuwe Benelli TRK 552 en de TRK 552X al sinds februari in China in de verkoop gingen, valt het te verwachten dat ze in de loop van 2024, of uiterlijk 2025, ook naar Europa zullen komen. In China is de TRK 552 er vanaf 32.680 yuan (ongeveer 4.200 euro), terwijl de TRK 552X 36.680 yuan kost (ongeveer 4.700 euro, blijkbaar inclusief aluminium zijkoffers en aluminium topkoffer).