Ducati eert Ayrton Senna met speciale Monster
Dit jaar is het alweer dertig jaar geleden dat F1-coureur Ayrton Senne om het leven kwam na een crash op het Italiaanse Imola. Ducati staat stil bij dat moment middels een speciale Senna-uitvoering van haar Monster. Het kleurenschema van deze collector’s limited edition is uitgevoerd in de kleuren van de helm van de charismatische Braziliaan, die ook een enorm motorliefhebber was.
Om met dat laatste te beginnen: de wegen van Ayrton Senna en Ducati kruisten elkaar voor het eerst in 1990 toen Claudio Castiglioni, destijds eigenaar van Ducati en een groot fan van Senna, de drievoudig wereldkampioen Formule 1 een Ducati 851 SP schonk. In de jaren die volgden bleef het contact en toen Senna de toen nieuwe Ducati 916 voor het eerst in het echt zag, was hij volgens de overlevering verkocht. Dat was de brandstof achter een nieuw project: de 916 Senna, een speciale uitvoering van de superbike met een door Senna persoonlijk samengesteld kleurenschema. Van deze in 1994 verschenen speciale editie werden er slechts 300 gemaakt. Helaas maakte Senna zelf de presentatie niet meer mee. Hij verongelukte een paar maanden voor de onthulling. Het project werd echter voortgezet en in 1997 en 1998 verschenen er nog twee versies met kleuren uitgekozen door Senna’s broer Leonardo. In 2014 werd speciaal voor de Braziliaanse markt nog een Senna-special van de 1199 Panigale gemaakt, in een gelimiteerde oplage van 161 stuks, het aantal GP’s dat Senna reed.
En nu is er dus deze Monster in Senna-trim. Van deze speciale uitvoering worden er 341 gemaakt, waarbij de 3 staat voor het aantal F1-wereldtitels dat Senna behaalde en 41 voor het aantal F1-zeges van de Braziliaan. En waarom een Monster? Ayrton Senna was een van de eerste eigenaren van een Monster 900, die hij vooral gebruikte om in en rond zijn woonplaats Monaco te rijden. Meest in het oog springend aan de Senna-Monster is uiteraard de kleurstelling, die is geïnspireerd op de kleuren van Senna’s helm en die van de Braziliaanse vlag. Door een flinke greep uit de accessoireschappen zet deze Monster met 175 kilo rijklaar gewicht 4 kilo minder op de schaal dan het standaard model. Dat komt deels op het conto van het Termignoni-uitlaatsysteem en de gesmede aluminium wielen. Beide zijn specifiek voor deze special gemaakt en hetzelfde geldt voor het genummerde plaatje op de kroonplaat, het sportzadel met logo, de aluminium voetsteunen, de motorprotector en de gele Brembo Stylema-remklauwen. Daarnaast zit er nog een paar lekkere extra’s op vergeleken met de standaard uitvoering: Öhlins NIX30 voorvork en een achterschokdemper en stuurdemper uit hetzelfde huis, carbon voor- en achterspatbord en een lithium ion accu. En om het af te toppen krijgen de gelukkige eigenaren er een speciale motorhoes en uiteraard een certificaat van echtheid bij.