Premium

Bandentest (3): waarin verschillen de bandencategorieën?

In het eerste en tweede deel van onze jaarlijkse bandentest vergeleken we de actuele sport- en toerbanden met elkaar. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze twee categorieën? We leggen het je haarfijn uit!

De BMW S1000R is een mooi voorbeeld van een motor die bij een aanstaande bandenwissel diepe fronsen op het voorhoofd van de eigenaar kan brengen. De essentiële vraag is: welke categorie banden zal ik monteren? Als je je keuze niet laat beperken door imago, dan is de keuze enorm. Er zijn budgetbanden, toerbanden, sportbanden en straatlegale circuitbanden in de juiste maten te koop. Maar wat zijn de verschillen?

Om te beginnen de budget-banden en de circuitbanden (of hypersportbanden). Eerstgenoemde zijn zoals de naam al zegt goedkoper, omdat ze qua ontwikkeling ouder zijn. In de bandenbranche wordt bij de klassering van de producten veelal gesproken over verschillende lijnen. ‘Eerstelijn’-banden zijn de actuele types zoals de Bridgestone S23, de Metzeler Roadtec 02 en de Michelin Power 6. Als ‘tweedelijn’-band wordt in de regel de voorgaande generatie aangeduid; in lijn met het boven genoemde voorbeeld zijn dat dan de S22, de Roadtec 01 SE en de Power 5. In de ‘derde lijn’ vinden we de budgetbanden. Hier zien we banden die een vaste plek in de markt hebben veroverd en aanhoudend goed worden verkocht. Een klassieker in dit segment is de Michelin Pilot Power (2004), die ruim 15 jaar op de markt was.

Maar hoe zit het met de eigenschappen van de andere categorieën? Hoe zit het met de banden die we eerder getest hebben, en wat zeggen de fabrikanten er zelf van? In MotoPlus 11/2024 lees je er alles over in het derde deel van de bandentest!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws