Premium

Hoeveel lijken de oude en nieuwe H-D Electra Glide op elkaar?

Harley-Davidson’s 1968 FLH Electra Glide is niet alleen een icoon van de Amerikaanse fabrikant, het is overduidelijk een inspiratiebron geweest voor de Electra Glide Highway King. Het is dan ook niet meer dan logisch om die twee tegen elkaar af te zetten. Als alleen die zuurstokkleurige 74’er AMF FLH Electra Glide niet zo onweerstaanbaar naar ons had staan lonken.

Waarom we de Electra Glide Highway King naast de AMF FLH-versie uit 1974 zetten? Omdat ze overduidelijk hun DNA delen en daardoor bovenal extravagante blikvangers zijn. Reden genoeg om deze historisch misschien niet geheel terechte motoren toch tegenover elkaar af te zetten. Wat de twee vanzelfsprekend met elkaar gemeen hebben, is de V-twin als krachtbron. Alleen meet die 1.868 cc in de nieuwste en 1.207 cc in de klassieke versie. Arie Nugteren, eigenaar van de AMF FLH Electra Glide uit 1974, kocht de motorfiets in 2019 en zette sindsdien 12.000 mijl op de teller. Het blok is nog niet open geweest, dat krijgt alleen om de 5.000 kilo meter verse olie en afgestelde contactpunten.

Nugteren haalt het blok ook pas uit elkaar als het olieverbruik naar 1 op duizend of meer stijgt. Over verbruik gesproken: omdat Nugteren zweert bij een Bendix-carburateur en niet bij een grote S&S, komt het blok zo’n 22 kilometer ver op een liter benzine. Het probleemloze blok wekt verbazing: dit is toch een exemplaar uit de beruchte en gevreesde AMF-periode? Dat is het inderdaad, maar Nugteren heeft een verklaring waarom zijn AMF zo betrouwbaar is: “Deze shovel moet je niet te laagtoerig rijden. Het is een typische fout van mensen die het niet begrijpen om een Harley zo laagtoerig als mogelijk te rijden. Het blok voelt zich met wat meer toeren op de klok juist lekker. Al blijft het een AMF-model. Alle onderdelen die in het motorblok zitten zijn van betonijzer dus moet je wel rustig rijden. Je moet vooral niet proberen een stel BMW’s bij te houden.”

Benieuwd wat de twee generaties Electra Glide gemeen hebben, en waar ze juist in verschillen? In MotoPlus 10/2024 gaan we met beide Harleys op pad en lees je er alles over!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

7 september, 2024

JT Nesbitt heeft al veel motorfietsen ontworpen – zo ook de Confederate bikes. Samen met Bienville Studios ...
Fijn Triumph privé-projectje

Fijn Triumph privé-projectje

6 september, 2024

Tijdens Glemseck 101 nabij het Duitse Stuttgart heeft Triumph een bijzondere special op basis van de Scrambler 400X ...
Elektrische comeback van Can-Am

Elektrische comeback van Can-Am

6 september, 2024

Twee jaar geleden werden ze al aangekondigd, en begin 2025 moet het dan zo ver zijn: de comeback van Can-Am met de ...

Overig nieuws