Eerste Test Yamaha Ténéré 700 World Raid GYTR
Zes modellen telt Yamaha’s in 2019 gelanceerde Ténéré 700-lijn inmiddels, met als jongste aanwinst de meest offroad georiënteerde versie uit de Ténéré-stal: de Extreme. Met onder meer ook nog de World Raid-uitvoering met grote dubbele tank meer dan keus genoeg zou je zeggen, maar wat dan als je nóg meer wilt? Dan kun je tegenwoordig een beroep doen op Yamaha’s exclusieve GYTR-onderdelenlijn, waarmee je de populaire adventure op tal van smakelijke lekkernijen kunt trakteren. In de Marokkaanse woestenij rond Erfoud zochten wij het avontuur op met de nieuwe Extreme en de volledig ‘rally-ready’ World Raid GYTR!
Lees dit hele artikel inclusief de foto’s in ons digimagazine
Goed gereedschap is het halve werk, en in dat licht beschenen komen we in ieder geval goed beslagen ten ijs voor een tweedaagse test in de Marokkaanse woestijn en duinen. De standaard Ténéré 700 is al behoorlijk offroadwaardig met onder meer zijn lange veerwegen en 50/50 Pirelli Scorpion STR-banden. Tocht herbergt de Japanse Adventure-lijn nog vijf additionele modellen, elk met een eigen vakgebied. Zo heeft de Explore het accent iets meer op het asfalt liggen, kun je met de World Raid en World Rally (beide met de dubbele, 23 liter tellende tanks) aanzienlijke afstanden afleggen en legt de nieuwe Extreme op papier de beste offroadcapaciteiten aan de dag. Dat laatste onder andere met dank aan een vlak rallyzadel, aangepast linksysteem, hoog voorspatbord, radiateurprotector, carterbeschermer, lichtgewicht titanium crossvoetsteunen en volledig instelbare KYB-vering met voor en achter twintig millimeter extra veerweg (230/220 mm).
Diezelfde vering vind je standaard ook op de World Raid, alleen dan weer niet op de versie die hier vandaag de honneurs waarneemt, want dat is een heel speciaal beestje. Sinds dit jaar heeft Yamaha namelijk ook een bijzonder breed aanbod aan exclusieve GYTR-raceonderdelen (Genuine Yamaha Technology Racing) voor haar adventure-afdeling in het accessoiresportfolio zitten. Deze zijn ontwikkeld in samenwerking met het Ténéré Yamaha Rally Team met rijders Alessandro Botturi en Pol Tarrés en kunnen allemaal apart van elkaar worden aangeschaft. Óf je kiest ervoor om je Ténéré World Raid in drie stappen op te tuigen tot rallymachine pur sang, die voor ongeveer 95% identiek is aan de wedstrijdmachines van voornoemd duo. De eerste stap is de zogeheten Performance Kit (€ 6.648,95), waarmee het vermogen van de paralleltwin met 270° krukas dankzij onder meer een Akrapovic uitlaatsysteem, andere ECU en aangepaste, grotere airbox en ander luchtfilter over het hele toerenbereik een flinke boost tot maximaal negen pk extra krijgt.
Stap twee staat te boek onder de titel Handling Kit (€ 13.919,84) en omvat onder meer een paar prachtige Haan Wheels spaakwielen, een Ø 48 millimeter KYB voorvork met 270 mm veerweg, Paioli achterschokbreker (volledig instelbaar en met gescheiden high- en lowspeed ingaande demping), aluminium kroonplaatset, Scott stuurdemper, remkit voor en achter en een hoog voorspatbord.
Blijft er nog eentje over, en wel de Rally Kit (€ 8.313,00). Daarin onder meer nieuwe voor- en achtertanks (inclusief brandstoftoevoerkit), rallyzadel, carbon/kevlar carterbeschermer, handkappen, Progrip handvatten, navigatietoren met lichtunit, kabelboom, controlelampenkit en Rally graphics stickerset.
Na aanschaf van een nieuwe World Raid (€ 15.099,-) en montage van de drie GYTR-pakketten is de bankrekening weliswaar met een kleine € 45.000,- geslonken, maar dan staat er wel iets. Een zeer capabele rallyfiets namelijk, waarmee je zo bij willekeurig welke rally dan ook kunt instappen. Iets met ‘kost wat, maar dan heb je ook wat’!
Op papier althans, of de World Raid GYTR ook in de praktijk goed voor de dag komt, gaan we proefondervindelijk vaststellen. Daarvoor heeft Ténéré Yamaha Rally Team principal en ex-endurocoureur Marc Bourgeois een tweedaagse rit rond het Marokkaanse Erfoud uitgezet. Daarbij fungeren bepaald niet de minste namen als voor- en bijrijders: Alessandro Botturi en Pol Tarrés zijn van de partij, terwijl de twee groepen worden geleid door respectievelijk Jordi Arcarons (17-voudig Dakar deelnemer, zes podiums) en Stéphane Peterhansel (14-voudig Dakar-winnaar, waarvan drie keer op de motor). Het vermoeden rijst daarom dat er meer op de planning staat dan enkel wat goed begaanbare gravelpaden. Wat later ook wel blijkt…
Afijn, indruk maken doet de GYTR in ieder geval meteen. De Ténéré 700 Extreme is toch niet echt een kleine jongen, de 910 millimeter zithoogte spreekt wat dat betreft boekdelen, maar staat bijna als een schuchter koorknaapje naast de GYTR. Klinkt daarnaast ook als een schuchter koorknaapje in vergelijking met zijn rallymaatje, die verwent met een lekker diepe bas en moddervette klappen. Prima voor in de woestijn, maar ergens anders waar ook ter wereld reden voor de plaatselijke hermandad om je linea recta van de openbare weg te plukken. En die zien dan meteen dat een dashboard met wettelijk verplichte snelheidsmeter ontbreekt, evenals bijvoorbeeld spiegels en knipperlichten. Echt een hardcore rallymachine dus, die voor deze gelegenheid overigens net als de Extreme op passend schoeisel is gezet in de vorm van Michelin Desert Race (achter) en Michelin Enduro Medium (voor).
De GYTR is niet alleen imposant om te zien en horen, maar zeker ook om te rijden, zo blijkt al na de eerste meters. Na een kort nachtje en een presentatie in de ochtend bij het prachtige Kasbah Hotel Xaluca aan de rand van de Sahara, staat er in de ochtend eerst een tweetal fotografiesessies op de planning. In de middag begint dan met een avontuurlijke toer het echte werk. Kort draaiwerk en een zachte zandondergrond waar de wielen direct in wegzakken zijn meteen ons deel. Even rustig op temperatuur komen is er dus niet bij, het is direct volle bak. De dubbele tank van de GYTR bouwt daarbij behoorlijk breed en dan is het op lagere snelheden echt serieus hard werken om te boel op koers te krijgen en houden. Bijzonder aangenaam daarbij is wel de gretigheid van het blok. De extra pk’s zijn prettig, maar vooral het direct, spontane oppakken van de paralleltwin is fantastisch, daardoor kun je de achterkant echt goed sturen. Maakt het rijden een heel stuk makkelijker, al blijft het uitdagend. En wel in die mate dat al na het eerste proeverijtje van slechts anderhalf uur de interne temperatuur bijna tot het kookpunt is gestegen. Al is dat eerlijkheidshalve niet de schuld van motor of route trouwens, maar meer van de combinatie gelamineerd allroadpak en ruim 35° Celsius, waar de weer-app maximaal 23° Celsius had beloofd. En omdat het kwik in de woestijn ’s middags nog een paar graadjes hoger schijnt te staan, wordt er terug in het hotel snel van outfit gewisseld.
Het eerste deel van de middagroute is vooral van het kaliber ‘snelle meters maken’ en dat is de GYTR echt op het lijf geschreven. Hoe tergend slecht, zacht en/of gepokt met gaten, richels en scheuren de ondergrond ook is, de rallymachine boendert er overheen als een strijkbout over poloshirtje. Snelheden die zelfs op de Nederlandse snelwegen na 19.00 uur nog illegaal zijn, brengen de 700 nauwelijks uit het lood. De twin blijft stoïcijns op koers en het is echt verbluffend wat de vering allemaal wel niet wegslikt.
De overstap op de Ténéré 700 Extreme leert dan ook direct wat het verschil is tussen goede vering en echte topspec componenten. De volledig instelbare elementen van de Extreme doen het hartstikke goed, zeker de voorvork. De achterschokbreker wil op stevige hobbels nog wel eens trakteren op een ‘kontenwippertje’, maar dat zal met wat meer uitgaande demping (groten)deels te ondervangen zijn. In het grensbereik merk je echter het grote verschil ten opzichte van de dure GYTR vering. Deze gaat daar verfijnder te werk en heeft nog reserves paraat, terwijl de elementen van de Extreme dan soms doorslaan. Hierbij wel de kanttekening dat de rijstijl waarop dit gebeurde, bepaald niet in lijn ligt met het beoogde inzetgebied van de Extreme. Het gaat bij tijd en wijle echt buitensporig hard (meneer Peterhansel had ’s avonds vermoedelijk nog een andere afspraak) , waarbij de route duidelijk meer geënt was op de GYTR dan op de Extreme.
Die zit bij iets meer gematigde snelheden, en dan hebben we het nog altijd over stevig doorrijden en bepaald geen slakkengangetje, gewoon veel beter in zijn vel.
Op dag twee, waarbij de route grotendeels langs de boorden van het indrukwekkende Erg Chebbi duinengebied voert, toont de Extreme zich op lage snelheden ook van een wat lichtvoetiger kant dan de GYTR. Dit mede dankzij de ranke taille en het gevoelsmatig lagere zwaartepunt. Met de GYTR ploeg je domweg door de duinen, met de Extreme surf je er meer doorheen. Voor rijders die niet doorspekt zijn met Dakar-genen, voelt het allemaal wat makkelijker controleerbaar aan. Wat wel mist is die heerlijke gretigheid van het opgepepte GYTR blok. De Extreme beschikt over de standaard 689 cc metende CP2 paralleltwin met 73 pk en 68,0 newtonmeter koppel. Minder dan de GYTR-krachtbron, maar het verschil zit ‘m niet eens zozeer in het extra vermogen en koppel, veel meer in het directere oppakken van die laatste. Bovendien laat de achterrem zich op de GYTR ook van een wat gretiger kant zien dan op de Extreme, wat de controleerbaarheid van de achterzijde nog een tikkie extra verhoogt.
Voor beide blokken geldt trouwens dat het vermogen ronduit prima is, nooit overdonderend en altijd heel controleerbaar, ook zonder elektronische bemiddeling van tractiecontrole. Een topblok dat je op het onverhard op een zeer onderhoudende speelse rijstijl kan trakteren. Heerlijk gewoon!
Conclusie
Twee Ténéré afgeleiden, beide met het zwaartepunt op het terrein en toch zo verschillend als maar kan zijn. De 700 Extreme laat op uiterst vakkundige wijze zien wat je allemaal wel niet aan avontuur voor de wielen van een volledig standaard motorfiets kunt toveren, zonder er teveel van te vragen. Paar koffers erop, reservebandjes en jerrycan met wat extra brandstof mee en Dakar ligt voor Jan Modaal gewoon binnen handbereik. De World Rally GYTR ligt voor diezelfde Jan ook binnen handbereik, waarbij het dan wel te hopen is dat het maandelijkse inkomen de achternaam Modaal geen eer aan doet. Want ja, er hangt nogal een stevig prijskaartje aan de verschillende pakketten. Toch is de prijs in deze – ik durf het bijna niet te zeggen – eigenlijk bijzaak. Het gaat in eerste instantie voornamelijk om het feit dat je überhaupt de mogelijkheid hebt om een standaard adventure motor compleet om te bouwen tot een volwaardige rallymachine, waarmee je zo aan bijvoorbeeld de Africa Eco-race of Morocco Desert Challenge kunt deelnemen. Een machine behangen met exclusieve, zeer fraai vervaardigde en uitstekend functionerende componenten, die voor 95% identiek is aan de rallymotoren van Tarrés en Botturi. Het hoeft niet, maar het kan, dat is al bijzonder genoeg!