Premium

Eerste test Indian Scout – evolutie of revolutie?

De Scout is extreem belangrijk voor Indian. Sinds 2015 verkocht de Amerikaanse fabrikant er honderdduizend van, wat in totaal goed is voor ruim veertig procent van de totale verkopen. Dat maakt een update nogal pikant, want hoe til je de boel naar een hoger plan zonder al te veel aan de vertrouwde basis te komen? Daar komen we achter in San Francisco!

Wat pakte Indian precies aan? Alles eigenlijk, maar laten we beginnen bij het belangrijkste, het blok. De cilinderinhoud van de vloeistofgekoelde 60° V-twin groeit door een vijf millimeter grotere boring (boring x slag nu 104 x 73,6 mm) van 1.133 naar 1.250 cc. In combinatie met een verhoogde compressieverhouding (10,7 naar 12,5 op 1), een hoger toerenplafond en een aangepast uit laatsysteem komt het Euro5+-blok met behoorlijk verbeterde prestaties voor de dag. De allereerste Scout-modellen uit 2015 hadden nog 102 pk, maar bij de omschakeling naar Euro4 in 2017 werd het vermogen teruggeschroefd naar 95 pk. Dat verlies wordt nu echter ruimschoots gecompenseerd, want de 1250 is goed voor minimaal 79 kW (105 pk) bij 8.000 en 108 newtonmeter koppel.

Het maximale vermogen is bovendien 750 toeren eerder beschikbaar, het maximale koppel daarentegen 700 toeren later. Zowel vermogens- als koppelkromme tekenen daarbij een mooie vloeiende lijn op papier, zonder dipjes en deuken. Ook het frame is volledig vernieuwd. Net als bij de Chief in 2021 stapt Indian ook bij de Scout nu over van een aluminium naar staal. Het buizenframe, dat een stuk ranker en eleganter oogt dan zijn voorganger, omhelst nog altijd de kenmerkende, nu kleinere radiateur tussen de voorste framebuizen én heeft op alle modellen hetzelfde subframe, waar op de afzwaaiende generatie nog twee verschillende subframes dienst doen. Dat betekent onder meer dat eventuele accessoires als zadeltassen en dergelijke nu op alle modellen passen.

Klinkt allemaal als vrij radicale aanpassingen, maar zijn het dat ook? En wat is er nog over van de oude Scout? We zochten het uit in San Francisco, het antwoord lees je natuurlijk in MotoPlus 09/2024!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws