Nieuws

Eerste indruk: MV Agusta Enduro Veloce

Met de Enduro Veloce kleurt MV Agusta behoorlijk buiten de lijntjes. Geen über-sportieve superbike of brute naked maar een allroad. Snapt een hofleverancier van snelle schoonheden de behoeften van een allroadrijder wel?

De Enduro Veloce is een allroad en die voor MV Agusta opmerkelijke zijstap heeft een goede reden. De Italiaanse motorfietsfabrikant ziet graag wat meer van zijn producten op straat. Dan is de massaal verkopende allroad het segment waarin je aanwezig moet zijn.

mv agusta enduro veloce actie 1Het 931 cc zware blok is volgens MV-traditie opgebouwd. Een driecilinder-in-lijn met een contra draaiende krukas en een versnellingsbak van het cassettetype. Zelfs met gesloten ogen weet je dat het blok daadwerkelijk nieuw is. Wie de driecilinder start bespeurt minder mechanisch geluid dan bij de eerdere blokken uit Varese. Het kwieke tempo tijdens de testrit leert dat het blok tussen de 4.000 en zo’n 8.000 tpm op zijn best is. Dan drukt hij je krachtig naar voren en het daarbij behorende geluid overtreft die daadkracht zelfs nog akoestisch.

mv agusta enduro veloce veringOok al bedelven we de driecilinder en zijn uitlaatgeluid onder de complimenten, toch zijn de pluimen nog lang niet op. Het sturen is namelijk fantastisch. Ondanks het 21” voorwiel stuurt de motorfiets voorbeeldig, voorspelbaar en licht. Verantwoordelijk daarvoor is de straf afgestelde Sachs-vering. Die laat geen moment onrust toe.

 

De MV Agusta Enduro Veloce maakt de tongen als geen ander los. Je kunt uren praten over de allroad met al zijn voor- en nadelen en unieke karakter. Je kunt er ook een heel lange test over schrijven. Die vind je terug in Motoplus nummer 9 van 2024. Dat nummer ligt vrijdag 26 april in de winkels. Voor de Enduro Veloce zelf heb je meer geduld nodig. MV Agusta begint de productie pas in juli. Kijk hier voor dealers in Nederland.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws