Nieuws

Suzuki patenteert eenvoudig systeem variabele klepbediening

Suzuki heeft een patentaanvraag ingediend voor een eenvoudig variabel klepbedieningssysteem. Het systeem is vergelijkbaar met dat van Yamaha en Piaggio.

Variabele kleptiming zou verbrandingsmotoren een aantal jaren verder kunnen brengen. Vooral motorfietsen hebben zelden geprofiteerd van variabele kleptiming of kleplift. Als dat al gebeurt, dan is dat meestal alleen bij de topmodellen, om het vermogen en de prestaties steeds verder op te drijven. Bij kleine motoren maakt op dit moment alleen Yamaha gebruik van die voordelen in de 125cc-eencilinder. En misschien volgt binnenkort ook Suzuki.

Afgelopen maand diende Suzuki een patentaanvraag in voor een nieuw variabel klepbedieningssysteem aan. Suzuki had eerder al een dergelijk systeem voor de vier-in-lijn-motor van de GSX-R1000R, maar dat gebruikte de centrifugale kracht voor de controle. Voor de voor de hand liggende toepassing in een tweecilinder gebruikt Suzuki oliedruk om de twee verschillende inlaatprofielen te controleren. Een stappenmotor, geactiveerd door de motoroliedruk, duwt of trekt een pin, afhankelijk van het motortoerental, die een tweede tuimelaar van de inlaatkleppen verbindt met een tweede inlaatnok op een ‘gedwongen’ manier. Het profiel met de hoge nok verschilt van het profiel met de lage nok, omdat de kleppen verder en iets langer worden geopend: de twee inlaatkleppen openen verder in de verbrandingskamer en blijven langer open, waardoor er meer mengsel in de verbrandingskamer komt.

Meer mengsel verhoogt de prestaties bij hoge toerentallen. Bij lage toerentallen zou het principe het tegenovergestelde effect hebben door de lagere inlaatsnelheden. Het principe zelf is niet echt nieuw. Yamaha gebruikt al sinds 2019 een pin om de nokprofielen van de 125cc-eencilinder te schakelen en Piaggio had een vergelijkbaar systeem laten vastleggen voor een nieuw Vespa-motorblok dat in 2023 op de markt zou komen.

Het verschil met de technieken van Yamaha en Piaggio is dat Suzuki van plan is om een twin uit te rusten met het systeem. Met andere woorden: de stappenmotor moet twee pennen geleiden en, zoals de tekeningen laten zien, in een cilinderkop met een centrale distributieketting die de afstand tussen de tuimelaars vergroot. Retrofitting zou meer geschikt zijn voor deze motor, omdat Suzuki deze motor al bouwt, als vloeistofgekoelde 250cc met 24,5 pk vermogen. Dit blok gebruikt het in Amerika onder andere in de GSX250R. Het systeem zou ook kunnen passen op de identieke, iets grotere 300cc-twin, die Suzuki via een partner in China verkoopt. Het is niet bekend of het variabele klepbedieningssysteem meer vermogen zal genereren of het huidige koppel van 23 Nm zal verhogen. Een hoger koppel kunnen bijdragen aan een laag brandstofverbruik en meer vermogen in het middengebied. Het is niet bekend of Suzuki de technologie ook daadwerkelijk gaat gebruiken en of het tevens naar Europa komt als 350 of 400 en zo ja, wanneer.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws