Premium

Duurtest Moto Guzzi V85TT – 20.000 kilometer te kort of 30.000 te lang?

Niet één, maar twee keer doorliep de Moto Guzzi V85TT onze duurtest. Maar waar er dan normaal 100.000 kilometer op de klok staat, is dat bij de Italiaan ‘maar’ 82.104 kilometer. Hoe zit dat?

Na positieve indrukken bij de introductie, bij de Toptest en de Alpenmasters (waar de V85TT in de finale kwam) moest de aansluitende langeduurtest deze sympathieke middenklasse-allroad de definitieve ridderslag gaan opleveren. Helaas mocht dat echter niet zo zijn. Na 32.104 kilometer ging een redacteur in een rechterbocht met de V85TT tegen de vlakte, wat vooral voor de Guzzi slecht afliep. De schade was zo groot dat we de duurtest van de uiteindelijk weer gerepareerde machine op verzoek van Moto Guzzi hebben afgebroken, met pijn in het hart.

Details daarover zijn terug te lezen in MotoPlus 15/2021. De redactie en de importeur waren het er echter over eens dat de TT, die op dat moment al een behoorlijk grote schare fans had verworven, de volledige testafstand had verdiend. En zo startte in september 2021 de langeduurtest 2.0, overigens tegelijkertijd met de Tuono 660 van zustermerk Aprilia. Voor dit deel twee van de duurtest kregen we de gemodificeerde Euro5-versie, waarbij tevens wat kinderziekten waren verholpen. Achteraf kunnen we dus stellen dat de misstap van ondergetekende het rijplezier met de V85TT niet 20.000 kilometer heeft verkort, maar 30.000 kilometer heeft verlengd. Graag gedaan.

Benieuwd hoe de Guzzi het gedurende de 82.104 kilometer volhield? In MotoPlus 08/2024 maken we de balans op en lees je er alles over!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws