Eerste test Triumph Daytona 660: hetzelfde, maar toch anders
Het segment van betaalbare sportieve motorfietsen wint de laatste tijd steeds meer in populariteit. Ook Triumph wil daar een graantje van meepikken en doet dat – in tegenstelling tot de paralleltwin-concurrentie – uiteraard met een driepitter. We maken kennis met de nieuwe Daytona 660 in de omgeving van het Spaanse Benidorm!
De Daytona 660 deelt zijn techniek met de beide andere 660-modellen van Triumph, maar is wel voorzien van de sterkste variant van de 660-driecilinder tot dusver. In de Daytona-trim is de driepitter namelijk goed voor 95 pk bij 11.250 toeren en 69 Nm bij 8.250, waar de Trident 660 en Tiger Sport 660 beide 81 pk bij 10.250 tpm en 64 Nm bij 6.250 tpm leveren. Om dat te bewerkstelligen ging Triumph iets rigoureuzer te werk dan met enkel wat ingrepen aan de software-kant. Zo noteren we een nieuwe krukas, nieuwe zuigers, grotere uitlaatkleppen, andere nokprofielen, een aangepast koelsysteem, een nieuw uitlaatsysteem, een nieuwe airbox én – misschien wel het meest opvallende – drie elektronisch aangestuurde gaskleppen in plaats van een enkel centraal gasklephuis voor de drie cilinders, zoals bij de Trident 660 en Tiger Sport 660. Alhoewel het blok in deze trim maximaal 12.650 toeren kan draaien, is de driepitter onderin en in het middengebied enorm soepel. Meer dan 80 procent van het maximum koppel van 69 Nm staat al rond de 3.100 toeren tot je beschikking, wat de driecilinder in de praktijk tot een enorm bruikbaar blok maakt.
Genoeg over het blok, hoe rijdt de Daytona 660 in z’n totaliteit? Je leest het natuurlijk inMotoPlus 07/2024 , waarin we kennismaken met de betaalbare en sportieve Triumph!