Eerste test Honda Fireblade: snelle techneut!
Waar de elektronica op de eerste Fireblade van 1992 nog bestond uit een paar sensoren en draadjes, is dat anno 2024 natuurlijk compleet anders. Tegenwoordig zit Honda’s superbike namelijk bomvol elektronica, zowel wat betreft vering als motormanagement. Op het circuit van Portimão voelen we de nieuwste Fireblade aan de tand!
Aan het eind van het rechte spuit de teller voorbij de 290 km/uur, waarna de remzone begint. Die duikt fors naar beneden, letterlijk een adem benemende ervaring! Dit is mijn eerste ronde met de nieuwe Fireblade en de uitnodiging van John McGuinness om als instructeur te fungeren (“Will show you some safe lines mate, no worry”) grijp je uiteraard met twee handschoenen aan! Vol vertrouwen pik ik aan, hard ankeren, terugschakelen, nog een paar keer en al riant voor het instuurmoment produceert de Fireblade een geluid wat we totaal niet kennen van een vier-in-lijn: een combinatie van onregelmatig gereutel en een serie ploffen en uit de uitlaat.
Ik begin de rem los te laten en merk dan dat de Blade fantastisch door blijft remmen, stabiel aan de achterkant, waarbij extra rem kracht op het achterwiel het insturen vergemakkelijkt. In de korte neutrale rolfase keert de auditieve rust terug, waarna het gasgeven een onregelmatige geluidsroffel oplevert, terwijl de feitelijke gasresponse juist boterzacht en toch heel direct is. Het onregelmatige geluid bij zowel inremmen als in eerste acceleratiefase wordt veroorzaakt door een technische oplossing die Honda heeft bewerkstelligd met een nieuw soort aansturing van de vier gaskleppen. In feite worden de linker twee gaskleppen separaat bediend van de rechter twee en daarom wordt dit in de paddock simpelweg ‘Split Throttle’ genoemd.
Maar hoe werkt die techniek precies, en wat maakt de nieuwe Fireblade nog meer zo bijzonder? In MotoPlus 07/2024 lees je de uitgebreide test én een verhelderende uitleg over de Split Throttle-techniek!