Nieuwe Triumph Speed Triple voor 2025?
Komt er een nieuwe Triumph Speed Triple in 2025? De afgelopen paar jaar is het ene na het andere naked pk-kanon gelanceerd. Ducati Streetfighter V4 SP, BMW M1000 RR en onlangs nog KTM’s 1390 Super Duke. In dat rijtje hoort natuurlijk ook Triumph thuis. En dat de Britten hun karretje weer willen aanhaken, blijkt wel uit dit bijna productierijpe prototype van een nieuwe Speed Triple, die onlangs werd betrapt tijdens een testrit in het Catalaanse achterland.
Op het eerste gezicht lijkt er optisch in ieder geval niet heel veel nieuws onder de zon, maar bij een nadere blik zijn er toch behoorlijk wat technische en ergonomische wijzigingen herkenbaar. Vooral de wat meer gespierde look in vergelijking met de huidige Speed Triple RS valt op. Dit is deels te danken aan een nieuw stuur, wat resulteert in een andere zitpositie. Het stuur is lager gemonteerd en vlakker dan voorheen. Wat vering betreft is er gekozen voor semi-actieve Öhlins-veerelementen. De voorvork heeft naar verluid een kortere veerweg en geeft de voorpartij een lagere look, wat de stoere uitstraling nog meer benadrukt. Ook op andere gebieden lijkt het prototype een mix van hoogwaardige onderdelen uit de RR-versie en nieuwe ontwikkelingen.
Er zijn ook verschillende carbon sierdelen gebruikt, die de huidige RR al onderscheiden van de RS. Het prototype lijkt echter ook nieuwe wielen te hebben, van carbon zelfs. Om de wielen liggen Pirelli Supercorsa’s, die achter iets breder lijkt te zijn dan de 190-achterband van zowel de vorige Speed Triple RS als de RR. Dit kan een indicatie zijn van de rijdynamiek die Triumph nastreeft met dit nieuwe model, en uiteraard kan het ook duiden op meer vermogen. Vooral omdat de concurrentie al rond de 200 pk zit. In ieder geval biedt de huidige 180 pk sterke driecilinder met een cilinderinhoud van 1.1600cc nog volop ontwikkelingspotentieel. Herkenbare wijzigingen bij het prototype zijn een minimaal herzien spruitstuk en gewijzigde kleppendeksels. Een eveneens gemodificeerde en iets grotere radiateur op het getoonde prototype duidt ook op verdere wijzigingen aan het motorblok.
De 190 pk van de KTM 1390 Super Duke is waarschijnlijk een goede indicatie voor het verwachte vermogen van de nieuwe Speed Triple. Het is evenmin duidelijk of dit in eerste instantie een gelimiteerd topmodel zal zijn, vergelijkbaar met Triumphs recente aanpak met de introductie van de Moto2-editie van zijn kleine zusje Street Triple 765. Met name de wijzigingen aan het motorblok wijzen echter meer in de richting van een update voor de gehele Speed Triple-lijn, dus de RS, de RR en een mogelijk topmodel.
Wanneer we de nieuwe Speed Triple kunnen verwachten? We gokken op de periode tussen de EICMA in Milaan, begin november, en de jaarwisseling.