Nieuwe Benelli TRK 552 duikt op in China
De opvolger van de Benelli TRK 502 staat in de startblokken. De eerste exemplaren van de nieuwe Benelli TRK 552 doken eind februari op bij Benelli-dealers in China.
Met de upgrade van 502 naar 552, inclusief diverse updates, volgt de Benelli TRK allroad bekende voorbeelden van moederbedrijf Qianjiang zoals de Benelli Tornado 500/552 of de QJMotor SRK 550. Vanuit Europees perspectief is de upgrade van de TRK zeker interessant, aangezien de TRK 502 de afgelopen jaren de best verkochte motorfiets in Italië was.
Er zijn nog niet veel gegevens beschikbaar van de nieuwe Benelli TRK 552, maar van de 550cc- paralleltwin van Qianjiang wel: maximaal 61 pk (45 kW) bij 8.500 tpm en 55 Nm bij 6.000 tpm. In ieder geval gelden deze waarden voor de ‘open’ versie. Als de TRK 552 naar Europa komt, zal hij hoogstwaarschijnlijk 48 pk (35 kW) leveren, geschikt dus voor het A2-rijbewijs. Hij zou dus niet meer topvermogen hebben dan de TRK 502, maar waarschijnlijk wel merkbaar meer koppel met zijn maximale 46 Nm bij 6.000 tpm.
Het chassis van de Benelli TRK 552 met 17 inch aluminium gietwielen en spaakwielen (voor 19 inch) voor de TRK 552X lijkt niet heel erg af te wijken van de vorige 502-modellen. De TRK 552 X rolt dus echter op spaakwielen met tubeless banden. Wel is er een nieuwe aluminium swingarm, die het vorige exemplaar van stalen buis vervangt. Niet alleen de achterschokdemper zal verstelbaar zijn, maar ook de upside-down telescoopvork van Marzocchi. En de remklauwen zijn niet langer voorzien van Benelli-letters, maar van het Brembo-sublabel J.Juan. Originele banden af fabriek: Metzeler Tourance – zij het een oude versie.
Zoals verwacht heeft de upgrade naar de Benelli TRK 502 naar de nieuwe Benelli TRK 552 heeft eveneens gevolgen voor de koplamp. Daar zien we geen gloeilampen meer, maar led-verlichting rondom. En in de cockpit is er ook wat veranderd, want daar huist nu een LCD-scherm met vermoedelijk bandenspanningsindicatoren en smartphone-connectiviteit. Links van het display zit een USB-poort met een waterdichte dop. Chinese Benelli-dealers, die de nieuwe TRK 552 al hebben, melden verder handvatverwarming en zelfs zadelverwarming.
Wanneer de nieuwe TRK 552 in Nederland en België in de showroom zal staan is nog niet bekend, maar dat zal waarschijnlijk niet al te lang duren.
Een uitgebreide roadtrip die we met de TRK 502 maakten, lees je hier.