Warmdraaien – Vergrijzing? Dacht het niet!
Het was de laatste jaren misschien wel hét clichébeeld van de motorrijder: een dikke fiets die een parkeerplaats op komt gereden, bestuurder strak in het leer of textiel gestoken en onder de helm kwam uiteindelijk een verweerde kop met een zekere mate aan levenservaring vandaan.
Gechargeerd? Tuurlijk, een beetje wel. Maar feiten liegen nu eenmaal niet, de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse motorrijder lag de laatste jaren dichterbij de pensioengerechtigde leeftijd dan bij de leeftijd waarop je doorgaans een gezinnetje sticht of een studie afrondt. En eerlijk is eerlijk, de tijd dat ik zelf dat gemiddelde naar beneden toe kon bijstellen, begint langzaam maar zeker ook beetje bij beetje uit de spiegels te verdwijnen, ook al ga ik nogal grondig te werk om mijn grijze haren te verbergen…
Er zijn natuurlijk verschillende redenen aan te wijzen voor die hoge leeftijd van de motorrijder, waarbij de omvang van de spaarrekening in samenhang met de levensfase waarin je je bevindt misschien wel een van de belangrijkste is. Aan de andere kant: elke keer als ik zo’n grijze knar op een Yamaha R1 of een Multistrada V4 zie, vind ik dat misschien wel het beste bewijs dat motorrijden je jong houdt, zowel fysiek als mentaal.
Maar er is goed nieuws, want uit onlangs bekendgemaakte cijfers van Bovag, RAI Vereniging en dataspecialist RDC blijkt dat we de mammoet en de dinosaurus nog lang niet achterna gaan. Motorrijden beleeft een nieuwe oerknal en is namelijk populairder dan ooit. Dat wisten wel al van de stijgende verkoopcijfers van afgelopen jaren, maar nu blijkt tevens dat het aantal jongeren tussen de 18 en 25 jaar dat een motorfiets koopt de afgelopen tien jaar met liefst 44,6 procent is toegenomen. Die stijging is ook te zien in in het aantal uitgegeven motorrijbewijzen. Tussen 2014 en 2023 steeg dat met maar liefst 73,5% naar een totaal van 33.617 nieuwe motorrijbewijshouders in 2023. Daarvan was bijna de helft afkomstig uit de leeftijdscategorie tussen de 18 en 25 jaar.
En die groep steekt dat roze kaartje niet diep in de portemonnee om er een jaar of twintig later eens wat mee te doen om een ontluikende midlife crisis het hoofd te bieden, maar schaft ook daadwerkelijk een motorfiets aan. En ook dat aantal is fors hoger dan in 2014, 44,6 procent of in concrete cijfers: 21.641 motoren in 2023. Het overgrote merendeel daarvan betrof logischerwijs een gebruikte motorfiets, maar ook nieuw is er voor de beginnende motorrijder – ook voor de A2-rijder – meer en meer te vinden. In de afgelopen uitgaven van MotoPlus konden we je al heel wat eerste testen van 2024-modellen voorschotelen, met uiteraard dikke en dure droomfietsen als bijvoorbeeld de nieuwe BMW R1300GS, de KTM 1390 Super Duke R of de nieuwe ‘Grand American Touring’-modellen van Harley-Davidson in dit nummer, maar het valt niet te ontkennen dat er onder die hoge prijscategorie veel beweging in het meer betaalbare segment zit met bijvoorbeeld de nieuwe 500-lijnen van Kawasaki en Honda, de nieuwe Triumph Daytona 660 of de 750- en 800-modellen met paralleltwin van Suzuki en Honda. De keuze is reuze, om maar eens een open deur in te trappen, maar het was tijdens de afgelopen en goed bezochte MOTORbeurs Utrecht goed om tussen de vertrouwde grijze en kale koppen veel jonger publiek te zien neuzen tussen de nieuwe én gebruikte motorfietsen. Motorrijden lijkt dus een gezonde en vooral jonge toekomst tegemoet te gaan en dat is met een nieuwe generatie werkenden ook een goede zaak voor de motorfiets als oplossing voor de mobiliteitsproblematiek!
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus