Op pad met de V-twins en paralleltwins van Suzuki
Suzuki kwam afgelopen jaar met meerdere nieuwe modellen met een 800cc-paralleltwin als kloppend hart. Dat blok viel goed in de smaak, zo bleek, maar toch blijven ook de beproefde 650cc-V-twins voorlopig gewoon in productie. De perfecte gelegenheid om twee oude en nieuwe modellen met elkaar te vergelijken!
Waar de prioriteit bij SV650 en GSX-8S ligt op puur rijplezier en een sportief uiterlijk, gaat het bij allroads meer om veelzijdigheid en rijcomfort op lange afstanden. De V-Strom 650 XT en 800 DE zijn verschillende interpretaties van dat concept, ze liggen wat dat betreft verder uit elkaar dan de naked bikes. Met zijn enorme veerwegen (220 millimeter voor en achter) en 21-inch-voorwiel is het duidelijk dat de 800 DE terreinvaardigheid serieuzer neemt dan de 650 XT (19-inch-voorwiel, 150/159 mm veerweg voor/achter). En ook het comfort stond blijkbaar hoog in de prioriteitenlijst bij de 800, gezien het royaal bemeten en gepolsterde zadel. In combinatie met de prettig geplaatste voetsteunen en het uitgesproken brede, maar aangenaam gevormde stuur levert dit een ontspannen-rechtop zithouding op die je lang kunt volhouden. Net als bij de naked bikes zit je bij de nieuwe allroad veel meer op dan in de motor.
Slechts enkele facetten waarin de beide allroads van elkaar verschillen, ook qua rijden hebben beide namelijk heel erg hun sterke en mindere kanten. En hoe zit het met de SV650 en GSX-8S, wat valt daar op? In MotoPlus 05/2024 vertellen we je er alles over!