+ Plus

Rijden in de herfst

Voor veel motorrijders is de herfst de mooiste periode om te rijden. Bontgekleurde bossen, mistige weiden en nauwelijks verkeer op de weg. In de herfst kun je het er nog een keer uitgebreid van nemen. Op deze pagina’s een aantal tips om ook in dit jaargetijde veilig op pad te gaan.

De woonwerkers onder de motorrijders hebben het al lang gemerkt, de zomer zit er al een poosje op. Wie ’s ochtends op de motor stapt, voelt de kou en de dauw. De zon staat lager en het wegdek wordt stukken minder snel droog. Toch is de herfst een prachtige jaargetijde om de motor te pakken. Mooie trajecten liggen er vaak verlaten bij en je hoeft niet in de rij te staan voor een bak koffie onderweg. Het plezier kan nog groter worden als je je rijgewoonten op het jaargetijde afstemt. Dat begint met het rijden van bochten. Met het dalen van de temperatuur daalt tegelijkertijd ook de mogelijkheid om forse hellingshoeken te rijden. Zelfs op zonnige herfstdagen biedt het asfalt al lang niet meer de grip, die het hoogzomer in de aanbieding heeft. Ook de banden zelf hebben meer tijd nodig om op de optimale bedrijfstemperatuur te komen. Dat wordt ook op een andere plek van de motor zichtbaar: wie op het dashboard de koelwater- of olietemperatuur kan aflezen, zal vaststellen dat het langer duurt eer het motorblok op temperatuur is. Bij temperaturen onder de tien graden vertanden banden en asfalt niet heel vanzelfsprekend meer met elkaar. Daarom luidt een van de belangrijkste tips: voorzichtig met het gas! En daar zijn meerdere redenen voor. Denk bijvoorbeeld aan gevallen en aangekoekte bladeren, takken en modder op de weg. Dat hoort allemaal tot de mogelijkheden in landelijke en bosrijke gebieden.
Een van de meest heikele punten is rijden in de regen. De grip van het asfalt daalt, wat er in de praktijk op neerkomt dat er minder grote hellingshoeken gereden kunnen worden en met name dat de remweg langer wordt. Oorzaak: de grip van de banden is afhankelijk van de microruwheid van het straatoppervlak. Dat zijn de kleine, deels slechts een tiende van een millimeter hoge topjes in het wegdek, waaraan het rubber van de banden zich vastgrijpt. Het tegenovergestelde daarvan is macroruwheid; grof straatoppervlak met afgeronde kanten – bijvoorbeeld kinderkopjes. Optisch is moeilijk vast te stellen hoeveel grip het wegdek biedt. Op asfalt met microfijne topjes kunnen de banden zich zelfs bij een gesloten waterfilm beter vertanden dan op grof wegdek. Dat zou er op het oog droger uit kunnen zien, maar door de gladde, ronde structuur is de grip vaak beduidend minder. Door gedoseerd ‘overremmen’ met het achterwiel kun je een indruk krijgen hoeveel grip de ondergrond daadwerkelijk biedt. Dat kan natuurlijk alleen als het verkeersbeeld het toelaat. Train je dat regelmatig bij langere herfstritten, dan leer je beter te begrijpen hoe je in de toekomst een natte weg moet ‘lezen’. De rijdynamiek zelf verandert door de koele, natte herfst niet in vergelijking met droge en hete zomerse dagen. Uiteraard moet er wel voorzichtiger worden omgesprongen met acties als accelereren, remmen, insturen en het rijden van bochten. Met name de keuze van de juiste lijn in een bocht is ontzettend belangrijk. Kies je de bochtapex te vroeg, dan krijg je bij de bochtuitgang moeite om op de eigen rijbaan te blijven. De speelruimte om vervolgens corrigerend op het stuur te drukken, is door de mindere gripreserves natuurlijk een stuk beperkter. Als vuistregel om ook in de herfst lekker te sturen geldt: vroeg remmen, wat later insturen en beheerst accelereren.

(kader p. 111)
DE MENS
Ontspannen blijven, soepel rijden. Wie fit en met een frisse blik op de motor stapt, kan op een mooie herfstdag veel plezier hebben. Zo bereid je je voor op een goed seizoensuiteinde.

Wie het koud heeft, die verkrampt. En daarmee heb je op een regenachtige dag, waarop soepel rijden de hoogste prioriteit heeft, slechte kaarten in handen. De luchtige en lichte zomerkleding kan fris gewassen in de kast worden opgeborgen. Doe je zelf een plezier door onder het waterdichte textiel pak technisch ondergoed als basis te dragen, dat een goede klimatiserende werking heeft. Kooptips van MotoPlus: de thermoserie van X-Bionic (Energy Accumulator, circa

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...