Eerste test KTM 1390 Super Duke: nooit genoeg?
Motorfabrikant nemen steeds minder genoegen met genoeg. Daarom krijgen motoren steeds vaker meer cilinderinhoud, meer pk’s en meer koppel. Zo ook bij KTM, die haar 1290 Super Duke vervangt met de 1390 Super Duke R en -Evo. Op het Spaanse circuit Almería voelen we de 190 pk-sterke V-twin aan de tand!
De nieuwe koplamp is het eerste dat in het oog springt bij de nieuwe Super Duke, en die maakte nogal wat los onder de motorische goegemeente toen de naked eind vorig jaar werd gepresenteerd. De één vond het supergaaf, de andere spuuglelijk. Maar de koplamp is natuurlijk niet het enige nieuwtje, volgens KTM zijn namelijk 60% van de onderdelen nieuw. De grootste klap daarvan wordt voor rekening genomen door het motorblok, want 180 pk en 140 Nm was uiteraard niet genoeg.
De cilinderinhoud werd vergroot naar 1.350 cc door de boring van 108 naar 110 mm te vergroten, de gasklephuizen groeiden van Ø 56 naar 60 mm en vooral kreeg de machine Cam Shift aangemeten. Dat zijn schakelbare inlaatnokkenassen, waarbij zowel lift als openingstijd van de inlaatkleppen veranderen. Het systeem lijkt zowel qua uitvoering als naam enorm op het ShiftCam-systeem van BMW.
Verder kregen de vijfde en zesde versnelling een kortere overbrenging, waardoor het toerental weliswaar wat hoger is bij een bepaalde snelheid, maar ze beter aansluiten op de vierde versnelling en zo is de machine levendiger op een circuit, volgens KTM.
Daarnaast zijn er nog wat detailaanpassingen bij de nieuwe Super Duke, waaronder het plaatwerk en een grotere en bredere tank. Allemaal leuk en aardig, maar om het ware potentieel van de Oostenrijkse hypernaked bloot te leggen moet je natuurlijk het circuit op! In MotoPlus 04/2024 voeren we die ondankbare taak uit en lees je uiteraard onze bevindingen van de 1390 Super Duke R en -Evo!