Het zand in met de Ducati DesertX Rally
Ducati wil duidelijk haar spierballen laten zien in het zand. Niet alleen presenteerde de Italiaanse renstal onlangs haar Desmo450 MX-crossmotor, ook komt het merk met een Rally-uitvoering van haar DesertX. Met onder meer aangepaste vering, stevige wielen, rallyzadel en een hoog voorspatbord is dat een nóg meer offroad-georiënteerde machine dan de standaard DesertX. In Marokko maakten we kennis met de Rally.
De nieuwe Rally-variant is vooral te herkennen aan het hoge voorspatbord, de speciale kleurstelling en het vlakke ééndelige rallyzadel. Ten opzichte van het basismodel zit technisch gezien het meeste verschil in de vering en in de wielen. Die laatsten kregen uit massief aluminium gefreesde naven, spaken van speciaal staal en terrein-beproefde aluminium Takasago Excel-velgen die niet al bij de eerste-de-beste steen lelijke deuken oplopen. De bandenmaten bleven wel 90/90-21 voor en 150/70-18 achter. Beide wielen kregen echter gewoon binnenbanden, omdat dit in het terrein nu eenmaal veel minder kwetsbaar is dan tubeless-banden, die al bij het kleinste deukje in de velg leeg kunnen lopen.
De aangepaste Kayaba-vering zorgt bij de Rally-versie voor het grootste verschil. Die vering neemt ook het leeuwendeel van de stevige meerprijs van het rallymodel voor zijn rekening, want met zijn prijs van € 25.490,- kost hij maar liefst 5.800 euro meer dan het ook al niet bijster goedkope basismodel! In België is het verschil door de lagere aanschafbelasting ietsje dragelijker: daar kost de Rally-versie €22.595,-, zijnde 5.105 euro meer dan de ‘gewone’ DesertX.
Het kost wat, maar dan heb je dus ook wat! In MotoPlus 03/2024 lees je natuurlijk hoe de DesertX Rally rijdt en of die meerprijs de moeite waard is!