+ Plus

Een maatpak aanmeten

Tot op de micromillimeter op maat gemaakte kleding is één van de glanzende voorrechten der topcoureurs. Nederland kent enkele lokale leveranciers waar je voor maatwerk terecht kunt, zoals bijvoorbeeld Verheul en MJK, en nu betreedt ook het Duitse Held deze markt. Omdat deze service nogal wat kennis vergt, werden de kledingadviseurs van de drie MotoZoom-vestigingen getraind. Als lesmateriaal was een paspop nodig en raad eens wie die eer toekwam? Juist ja. Een maatkostuum, speciaal voor jou aangemeten en vervaardigd, klinkt exotisch en om een Hollander niet subiet te laten afschrikken dient de belangrijkste vraag beantwoord te worden: ‘wat kost dat?’. Vanaf zo’n € 1.180,-, niet heel goedkoop, maar toch scherp geprijsd. De duurdere confectiepakken van Italiaanse merken begeven zich in dezelfde prijsklasse en zolang een dergelijk pak je precies past, zit je gebeiteld. Als dat niet zo is, heb je er eigenlijk niets aan. Voor mij is lastig dat ik lange ledematen heb voor mijn gewicht. Bij een juiste mouw- en broekspijplengte floddert het lijf dus om mijn borst en bij een kleinere maat zit mijn lijf goed, maar zijn die mouw en broekspijpen dus fors te kort. Aangezien leder niet veel rek heeft, is het ideaal om maatwerk te laten aanmeten. Zo gezegd, zo gedaan en dus zal één van Held’s maatpakkenspecialisten mij gaan opmeten. De basis voor de overall is de Slade, een raceoverall, die voor ongeveer 40% uit het lichte en soepele kangoeroeleer bestaat. Van vrijwel elk paneel kun je zelf bepalen welke kleur het dient te zijn, waarbij je uit zestien kleuren kunt kiezen. Op speciaal verzoek zijn ook nog andere kleuren mogelijk als zilver en goud, maar daar is Held niet gek op, omdat die kleuren niet te drukken zijn op veiligheidsleer en dus minder veilig. Afijn, op een ochtend sta ik in strak schaapswollen ondergoed, zodat alle maten nauwkeurig bepaald kunnen worden, klaar om opgemeten te worden. Er worden enkele tientallen maten van me opgenomen, waarbij de fijne kneepjes ‘m schuilen in het vinden van de exacte meetpunten. Precies op dat ene botje aan de buitenkant van je pols of juist het dikste (bij dames: ‘het stevigste’) deel van een bovenbeen. Vooral het opnemen van de lengte van de binnenzijde van het been levert behoorlijk wat giechelige hilariteit op bij de aanwezige dames. Na het opmeten volgen er vele keuzes. Naast het reeds genoemde kleurenpalet kan er gekozen worden voor juist wel of geen nekbult (hump), wel of geen drinkreservoir, een racesnit of juist niet (die eerste zit vanwege een korter buikpaneel en langere rug beter op een circuit, maar een wandeling is oncomfortabel in het kruis), kleur van de kniestukken, er zijn vijf materiaalsoorten voor de beschermstukken op knieën, schouders en ellebogen en een wel of niet uitneembare voering. Ik koos voor een niet-uitneembare voering, omdat de wel uitneembare variant vaak wat losser zit waardoor de voeten blijven steken bij het aantrekken van het pak. Het is dan raadzaam om onderkleding te dragen. Een rugprotector is in de Slade geïntegreerd, maar is wel uitneembaar, mocht je de voorkeur geven aan een andere versie. Hier bespreken we de maatpakken voor raceoveralls, maar leuk is dat deze service er ook is voor toerkleding en diverse handschoenen. Ter illustratie: toerkleding is in de standaardmaten leverbaar tot maat 12XXL, de maatkleding gaat nog verder. Alle mogelijkheden zijn te vinden op de website www.held.de , blijf vooral op de Duitse site, klik bovenaan op ‘Maßanfertigung’ en scroll dan helemaal naar beneden, tot bij ‘Zum Konfigurator’. Zo kom je bij de configurator en stoeiend met de meest wilde kleurcombinaties is daar zomaar een avondje mee door te brengen. Exacte prijzen ontbreken helaas, wel worden onderaan de configurator enkele voorbeelden met prijzen gegeven, waardoor toch een zeer realistisch beeld te krijgen is. [Kaderstuk] HANDSCHOENEN OP MAAT Zo’n zestig jaar geleden begon Held met het produceren van handschoenen en al snel kwamen motorhandschoenen in het assortiment. Vanaf 1976 is dat een grote, zelfstandige afdeling en men ontwikkelde zich tot een erkend specialist op dat gebied. Gebaseerd op de sportieve handschoen van het type Phantom II, is ook hier maatwerk mogelijk. Eerst wordt de breedte van de hand opgenomen, gemeten over de knokkels, met een speciaal Held meetlintje. Daarna wordt de handomtrek op papier gezet, zoals je op de kleuterschool deed, en dat vormt de basis voor jouw handschoenen. Leuke details: ook hier zijn diverse materiaalsoorten beschikbaar voor de protectiestukken, de binnenzijde is standaard zwart, maar bij de kangoeroelederen uitvoering is deze grijs. Vermeldenswaardig is de ‘anti-allergeen’- uitvoering, welke voor mensen met een allergie voor leder toch de mogelijkheid biedt om met hoogwaardige handschoenen te rijden. Het leer aan de binnenzijde is dan altijd lichtbruin. Dit leer geeft geen allergische reacties, omdat in het bewerkingsproces van het leer geen chromium wordt gebruikt. De klap op de vuurpijl is je racehandschoenen te individualiseren met je eigen naam. Hoe koel is dat?! Held waarschuwt ervoor dat bijna iedereen met te ruime handschoenen rijdt en dus niet gewend is aan de juiste pasvorm. Deze is behoorlijk strak. We gaan het beproeven, want in september ga ik met deze outfit een wedstrijd rijden waar pasvorm, flexibiliteit en opvouwen achter een kuip(je) cruciaal zijn. https://www.held-biker-fashion.de/711-0-Massanfertigung.html [BU’s] Handschoenen…als je normale handen hebt, waarbij vooral de verhouding tussen breedte van de hand en lengte van alle vingers van belang is, dan heb je weinig aan. Je eigen naam op je handschoenen, iets wat eigenlijk alleen aan GP-coureurs is voorbehouden. Ook mooi dat er een foto wordt genomen…… Vraag van één van de dames: kun je ook asymmetrische patronen bestellen? Ja dat kan wel, maar die optie zit niet in de configurator. Gewoon als losse opmerking plaatsen en dan komt het goed. Het meten van de binnenzijde beenlengte….ontstaat wat rumoer onder cursisten, maar Axel lost dit uitermate handig op door mij zelf het meetlint te laten vasthouden “op het hoogste punt”. Elegant is anders, maar het doel heiligt de middelen. Nee, mijn benen zijn niet 130 centimeter lang! Deze maat wordt genomen vanaf je buitenste enkelbotje tot je taille.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...