Warmdraaien

Warmdraaien – ‘Ready to compete’

Het is volop ‘introductieseizoen’. In deze MotoPlus maak je alvast kennis met de nieuwe ’19 inch’ Honda Africa Twin, de Kawasaki ZX-6R én de Ducati DesertX Rally. Datzelfde Ducati presenteerde onlangs ook haar MotoGP-fabrieksteam voor 2024. Maar het was niet de nieuwe lik rode verf op de Desmosedici GP24’s die me triggerde om de presentatie live te volgen. Ducati had namelijk nog een lekker toetje.

En dat was de officiële presentatie van het Ducati Corse Factory MX Team. Dat de Italiaanse fabrikant stevige zandambities koestert, was al geen geheim meer. Maar met deze presentatie en de oprichting van een volledig nieuwe divisie binnen het bedrijf, Ducati Corse Off-Road onder leiding van voormalig sportdirecteur van Ducati Corse Paolo Ciabatti, heeft het noppenproject van de Italianen de wind nu stevig in de zeilen.
Dat proefde ook collega Eric Bulsink tijdens de presentatie van de DesertX Rally in het Marrokkaanse woestijnzand. Die Rally blijkt niet alleen een veel extremere machine dan de standaard DesertX, die in het terrein trouwens al bovengemiddeld zijn mannetje staat, maar zou zomaar eens een vingeroefening kunnen zijn voor toekomstige Dakar-deelname van de Italianen. Antoine Meo, een van de voorrijders tijdens de presentatie van de DesertX en vooral vijfvoudig wereldkampioen enduro en voormalig Dakar-deelnemer, nam met een aangepaste DesertX al succesvol deel aan de tweecilinderklasse van de loodzware Erzberg Rodeo.

Dakar-deelname zal uiteraard niet met de DesertX zijn, maar met bijvoorbeeld een aangepaste variant van de Desmo450 MX, die nu dus officieel is gepresenteerd. Maar één stap tegelijkertijd. Het wedstrijddebuut van die nieuwe Ducati-crosser staat gepland voor half maart tijdens de eerste ronde van het Italiaanse crosskampioenschap. Het team met niemand minder dan meervoudig MXGP-wereldkampioen Antonio Cairoli als testrijder zal dit jaar vooral data en informatie verzamelen tijdens wedstrijden en gaat in 2025 voor het ‘echie’ met deelname aan de MXGP’s, waar het met Triumph een andere MXGP-nieuwkomer gaat tegenkomen.

Twee nieuwe fabrikanten dus in een tak van motorsport die de laatste jaren eerder stevig onder druk leek te staan dan vers bloed aan te kunnen trekken. Waarom Ducati en ook Triumph dan toch heil zien in de ontwikkeling van crossmotoren? Een van de belangrijkste redenen daarvoor is waarschijnlijk het enorme potentieel dat de Amerikaanse crossmarkt nog biedt voor de afzet van productiemodellen.
Tekenend voor Ducati is wel dat het de crossmarkt betreedt met de specialiteit van het huis: een cilinderkop met desmodromische klepbediening. Nieuw is dat trouwens niet voor een crosser met een Ducati-logo, want de in 1971 exclusief voor de Amerikaanse markt geproduceerde Ducati 450 R/T was tot dusver de enige crossmotor van Ducati met desmodromisch bediende kleppen.

Hopelijk is de nieuwe Desmo450 MX een beter lot beschoren, want heel succesvol was die viertakt-RT niet in een door tweetakten gedomineerd tijdperk. Aan de strijdkreet van het nieuwe Ducati-crossproject zal het niet liggen. ‘Ready to Compete’ lijkt namelijk een uitdagende knipoog naar cross-veelvraat KTM, dat al jaren de kreet ‘Ready to Race’ gebruikt.

Jeroen Hidding 2

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws