Occasion Honda CB Seven-Fifty
Naakte motorfietsen met luchtgekoelde viercilinders beginnen op de occasionmarkt weer geliefd te raken. En dan mag de robuuste Honda Seven Fifty natuurlijk niet op het appel ontbreken. In een tijd dat Honda in kwalitatieve zin mijlenver voor lag op de rest van de wereld kwam – speciaal voor de Europese markt – de Seven Fifty op de markt om invulling te geven aan de groeiende behoefte aan naked bikes. Een nieuwe markt, waarin deze toch wat behouden getekende CB al snel een graag geziene gast werd en zich spiegelde aan machines als de Kawasaki Zephyr, de Triumph Trident en de Suzuki GSX750. De Seven Fifty boekte al snel succes en niet in de laatste plaats door de bekende Honda-kwaliteit en zijn bijzonder scherpe prijs. Maar ook het relatief sterke blok moest niet worden uitgevlakt. Het blok liep nagenoeg trillingsvrij en had zich in voorgaande modellen al als zeer robuust bewezen. Het blok stak in een handelbaar en netjes uitgevoerd rijwielgedeelte, waarvan de veerelementen echter voor verbetering vatbaar waren. De voorvork was te zacht en de achterschokbrekers kwamen te snel in het progressieve werkgebied, waarna ze heel stug worden. Maar van beide minpuntjes ondervond je eigenlijk alleen bij sportief gebruik hinder. De remmen zouden naar huidige maatstaven was energieker mogen toebijten, maar bij de Seven Fifty golden de van de sportieve CBR1000F overgenomen remmen destijds als de maat der dingen. Nog steeds overtuigend is de enorm comfortabele zitpositie, waarbij je als rijders vrij compact en gematigd sportief zit. Al vrij snel sprak zich in die dagen rond dat een Seven Fifty – niet alleen vanwege het hydraulische klepstelmechanisme – weinig onderhoud vroeg en ook zelden kapot ging. Al snel werd de naakte vierpitter dan ook een gewilde machine op de occasionmarkt en dat is het nog steeds. Er zijn nog altijd meer dan genoeg mensen die een betaalbare alleskunner zoeken en daarbij wordt steeds vaker een statement afgegeven: een klassieke Japanse viercilinder met luchtkoeling. Meer hoeft het niet te zijn. Meer techniek hebben we niet nodig. DETAILS Bij een sportieve rijstijl valt de zachte afstelling van de verder goed aansprekende voorvork op. Een klein luchtpolster (hoger olieniveau) verhelpt dat probleem. Dit CB-blok heeft het in de kop: hydraulische klepstoters, die de klepspeling steeds automatisch juist afstelt. Nuchtere en rustig uitziende klokpartij. Tegenwoordig zouden we zeggen dat er iets mist, toen was dit volledig normaal. Sportief: het rode gebied begint bij 9.200 toeren. Het mooie vier-in-twee uitlaatsysteem moet vooral rond de collector goed op roest worden gecheckt. De achterschokbrekers spreken goed aan, maar komen te snel in het progressieve werkgebied en worden dan echt stug. Aftermarket-vering zie je echter zelden. AANKOOPTIPS Bij goed en regelmatig onderhoud tikt een Seven Fifty nog lekker fris de 100.000-barrière aan, en gelukkig staat de clientèle van deze Honda er niet om bekend om van alles op en aan de machine te schroeven of voor het onderhoud zelf het gereedschap ter hand te nemen. Toch worden er veel Seven Fifty’s aangeboden die jarenlang niet of nauwelijks hebben gereden en dat merk je onder andere aan de staat van de carburateurs. De Keihins zijn zeer gevoelig voor vervuiling, dus let bij een proefrit goed op de gasaanname en een rukvrije loop bij constante snelheden. Zijn de carburateurs verontreinigd, neem dat dan mee bij de prijsonderhandeling, want een revisie is een kostbare aangelegenheid. Normaal is dat met name de eerste twee versnellingen zwaar en bepaald niet geluidloos op hun plek vallen. Ook normaal is dat de voorrem wat doods aandoet. Dat is met staalommantelde remleidingen of een instelbaar remhendel al behoorlijk goed op te vangen. Absoluut niet vergeten te controleren: de collector van het uitlaatsysteem. MARTKSITUATIE De meeste CB Seven Fifty’s vind je voor prijzen tussen de € 2.000,- en € 2.500,-. Dat zijn uiteraard vaak ook de machines met de lagere kilometerstanden en de jongste bouwjaren. Maar ook net aan de onderzijde van die € 2.000,- kun je al spekkoper zijn van een net exemplaar met een acceptabele kilometerstand. Goed onderhouden machines met minder dan 40.000 kilometer achter de kiezen vind je nauwelijks onder de € 2.500,- en staan vrijwel altijd bij een dealer in de showroom. Ruimte voor prijsonderhandelingen bieden machines die omwille van het lichte rijbewijs zijn teruggetuned tot een vermogen van 34 kW. Het weer ombouwen tot vol vermogen kost zo’n € 300,- tot € 350,-. Minder geliefd zijn de exemplaren die achteraf van een stroomlijn zijn voorzien, een Seven Fifty is immers in hart en ziel een naked bike. TECHNISCHE GEGEVENS (model RC42, bouwjaar 2002) MOTOR luchtgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, hydraulisch klepstelmechanisme, wet-sump smering, carburateurs, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, kettingaandrijving. Boring x slag 67,0 x 53,0 mm Cilinderinhoud 747 cc Max. vermogen 54 kW (73 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel 62 Nm bij 7.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereo achterschokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.00 x 17 Banden 120/70VR17; 150/70VR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 91 mm, veerweg v/a 130/110 mm, zithoogte* 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 233 kg, max. belading 192 kg, tankinhoud 20,0 liter. METINGEN Topsnelheid** 200 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,9 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 6,3 sec Verbruik Bij 100 km/uur 1 op 18,2 Bij 130 km/uur 1 op 13,3 *MotoPlus-meting **Fabrieksopgave MODELGESCHIEDENIS 1992 Met een uit de sportieve en 91 pk sterke CBX750 overgenomen motorblok en technisch nauw verwant aan de al langer in Amerika verkrijgbare Nighthwak presenteert Honda de speciaal voor Europa ontwikkelde Seven Fifty. Het blok heeft andere carburateurs, een ander uitlaatsysteem en een gewijzigde cilinderkop. Het vermogen bedraagt 74 pk (later 73 pk). Nieuwprijs: 1996 De Seven Fift beleeft zijn – opgepast! – eerste en enige modelupdate. Het motorblok en de gegoten velgen zijn nu zwart gespoten! 2003 In Azië wordt de Seven Fifty nog verkocht, maar hier in Europa is het over en uit voor de naked. Nieuwprijs: € [BU actie] Ook met een duopassagier kent de Seven Fifty geen problemen. GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 8.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring ? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 8.500,-. Waar: Divmo Motoren, Rijen Wat: Honda CBR1000RR Fireblade Prijs: € 8.500,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 7.935 km Info: 0161-24 01 07 MOTOPLUS-OORDEEL: + Makkelijk in de omgang Krachtig blok Voortreffelijk rijwielgedeelte Sublieme remmen – Klein dipje koppelkromme bij 4.000 tpm Lastwisselreacties Waar: Gebben Motoren, Rogat Wat: Triumph Tiger 800 Prijs: € 8.450,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 18.672 km Info: 0522-44 38 20 MOTOPLUS-OORDEEL: + Beresterk onderin Enorm handelbaar Forse actieradius – Stelmogelijkheden vering Remwerking en –dosering Waar: Premium Motors, Apeldoorn Wat: BMW F800R Prijs: € 8.790,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 11.600 km Info: 055-360 20 34 MOTOPLUS-OORDEEL + Goede toercapaciteiten Laag brandstofverbruik Uitstekende remmen – Trillingen bij hoge toerentallen