Reportage succesvol occasions (ver)kopen
Van plan om je motor te verkopen? Om daarbij zowel de verkopende als de kopende partij in gelijke mate tevreden te houden, zijn er een paar spelregels die je in acht moet nemen.
Dat het aanbod gebruikte motoren riant is, leert een rondgang over diverse internetsites. Er wordt meer dan genoeg aangeboden door zowel particulier verkopers als door handelaren. De gelukszoekers die op zoek zijn naar het koopje van de week zijn dan ook talrijk. En aan de andere kant zijn er evenveel enthousiaste verkopers. Maar kopen en verkopen kan naast een plezierige kant ook frustrerende kanten hebben. De verkopende partij moet maar zien dat hij/zijn het geld krijgt, terwijl de kopende partij waar voor zijn geld verwacht en een machine waarvan bij voorkeur de volledige onderhoudshistorie bekend is. Beide partijen vinden op deze pagina’s een paar nuttige tips die er toe bij kunnen dragen dat het kopen of verkopen van een gebruikte motor wordt wat het hoort te zijn: een berg plezier die onze gemeenzame hobby nog een stuk leuker maakt. [kaders] [p. 74] [tekst in afbeelding] 10 AANKOOPTIPS KOPEN ZO KRIJG JE GOEDE WAAR VOOR GOED GELD 1. Staar je niet blind op een bepaald model, een bepaalde kleur of een bepaald bouwjaar. Daarmee zet je te veel druk op de zaak en blijft het aanbod beperkt. Verleg je blik al vroegtijdig naar mogelijke alternatieven. 2. Ga niet alleen naar een bezichtiging. 3. Plan voldoende tijd in. Wil of kan de verkopende partij daar niet aan meewerken, zie dan van de bezichtiging af. 4. Trek je handen af van machines die het meest simpele onderhoud (olieniveau, kettingspanning) nog niet eens hebben gehad. Wees ook op je hoede bij warm gereden motoren. 5. Laat je niet door de verkopende partij onder druk zetten (“Er zijn nog meer geïnteresseerden”). Geen enkel aanbod is eenmalig. 6. Probeer in ieder geval een proefrit te maken of anders door een goede bekende met verstand van zaken. 7. Hecht geen waarde aan allerlei vage toezeggingen. Je betaalt pas als er aan al die toezeggingen is voldaan. 8. Luister niet alleen naar je verstand, maar ook naar je gevoel. Je hebt direct iets met een bepaald type motorfiets of niet. 9. Draag contant geld bij voorkeur op het lichaam, niet in een jas of in een rugzak. 10. Zorg altijd voor een schriftelijke koopovereenkomst, waarin alle beloofde eigenschappen en voorwaarden worden omschreven. [P. 75 ONDERAAN] [in afbeelding] 10 VERKOOPTIPS VERKOPEN ZO KRIJG JE GOED GELD VOOR GOEDE WAAR 1. Je hebt uiteindelijk slechts één geïnteresseerde nodig die koopt. Raak dus niet in paniek als de telefoon niet direct roodgloeiend staat. 2. Maak geen prijsafspraken over de telefoon. Serieus geïnteresseerden doen dat pas bij een bezichtiging. 3. Lapzwansen en kletspraters aan de telefoon zo snel mogelijk afschepen. Die kosten je als verkoper alleen maar kostbare tijd. 4. Iedere euro die je in de presentatie van de motor steekt, krijg je vaak dubbel weer terug. Maak dus ruim tijd voor een was- en poetsbeurt en zorg dat je motor er piekfijn bij staat. 5. Vraag geïnteresseerden die willen komen kijken altijd naar de naam en het telefoonnummer. Dat voorkomt niet dat potentiële kopers niet komen opdagen, maar het verhoogt de kans dat ze netjes afzeggen als ze onverhoopt niet kunnen. 6. Vraag bij een proefrit of de geïnteresseerde een rijbewijs kan overleggen. 7. Vraag de geïnteresseerde voor de proefrit een persoonlijk document als zekerheid achter te laten. 8. Stel altijd een schriftelijke koopovereenkomst op. Doe geen toezeggingen die je niet 100 procent kunt waarmaken. 9. Contant geld zorgt altijd voor een lach. Alle andere betalingsvormen (cheque, overschrijving) verdienen niet de voorkeur. Overhandig de kentekenpapieren pas na ontvangst van het volledige aankoopbedrag. 10. Bevestig de overhandiging van het voertuig, de papieren, het aantal sleutels en de betaling altijd schriftelijk en voorzien van plaats, datum en tijd. [p. 75 boven] FOTOGRAFEREN VOOR INTERNET Het internet lijkt inmiddels het meest geliefde medium om gebruikte motoren te verkopen. Maar sites als Marktplaats of Motoroccasion staan ook vol met belabberde foto’s, die kopers eerder afschrikken dan aantrekken. Of een foto geschikt is voor een advertentie heeft niets te maken met geld, locatie of de prijs van de gebruikte camera. De hier getoonde foto’s zijn allemaal gemaakt met een verouderde digitale camera. Belangrijk bij het maken van dit soort foto’s zijn een beetje tijd, ruimte, fantasie en dosis gezond verstand. [BU] Vuilnisbakken, een donkere binnenplaats of garage of een trottoir met een lange rij geparkeerde auto’s zijn een dodelijke achtergrond voor het maken van een goede foto. Geen enkele geïnteresseerde wil weten hoe de stoeprand of de voortuin er uitziet. Let daarom op het volgende: fotografeer dicht op de motor en formaatvullend en kies indien mogelijk voor een neutrale achtergrond. Een zijaanzicht op ooghoogte past altijd. Uit gewoonte fotograferen veel mensen schuin van boven. Met de zon in de rug fotograferen is zeker niet verkeerd, maar let dan wel nauwkeurig op de schaduwen. Verplaats je bij voorkeur in de positie van de geïnteresseerde en vraag je daarbij af vanuit welk perspectief hij/zij de motorfiets of een bepaald onderdeel daarvan zou willen zien. Dat betekent in de praktijk dat je voor het maken van de foto’s even door de hurken zult moeten. Vraag je ook altijd wat je eigenlijk wilt laten zien. Dat een BMW K75 een dashboard heeft, is niet echt verrassend. Interessanter is bijvoorbeeld de kilometerstand. Dus fotografeer dicht op de klokken. En blijf daarbij steeds op ooghoogte. Let er bij het gebruik van de flitser op dat eventuele reflecties niets belangrijks overstralen.