VFR1200 DCT getest!
Voor een meerprijs van 1500 euro (€18.490,- i.p.v. € 16.990,-) kun je bij Honda nu een VFR1200F kopen zonder koppelingshendel en zonder versnellingspedaal! Maar wel met een geniaal werkende Dual Clutch Transmission, een soort (half-)automatische versnellingsbak zoals je die ook in veel sportieve Audi, BMW en Volkswagen-auto’s kunt aantreffen.
Bij deze DCT (ook wel DSG) bak is de complete transmissie als het ware in tweeën gedeeld: de ene helft verzorgt de eerste, derde en vijfde versnelling, de andere helft de tweede, vierde en zesde. Honda slaagde er als eerste in om deze techniek in een compact motorfietsblok te herbergen. De truc van de DCT is dat onder het rijden in een bepaalde versnelling de volgende versnelling al wordt klaargezet en het enkel nog een kwestie is van de ene koppeling laten aangrijpen, terwijl tegelijkertijd de andere wordt vrijgekoppeld. En dat gebeuren verzorgd een supersnelle schakelcomputer voor je, zodat je de VFR nu als vol-automaat kunt rijden. Maar wie het heft liever in eigen hand houdt, kan de DCT-VFR ook schakelen met twee drukknoppen op het stuur.
Door de DCT gaat de VFR uiterst soepel over van de ene versnelling naar de andere en is er een continue, ononderbroken acceleratie. Zonder dat je het idee hebt op een scooter te rijden, want er worden wel degelijk stappen gemaakt in de zesbak en er is ook wel degelijk een ‘vaste’ verbinding tussen gashendel en achterwiel. .
MotoPlus kon afgelopen week in de omgeving van het Duitse Frankfurt alvast een dagje proefrijden met deze Honda VFR1200FD en alhoewel de eerste kilometers onwennig bleken (je wilt dan automatisch toch nog vaak een niet aanwezig koppelingshendel grijpen), blijkt het rijden ermee een geweldige ervaring, mits je jezelf er aan durft over te geven. In MotoPlus 10, die woensdag 19 mei verschijnt, lees je een uitgebreid verslag van deze eerste Dual Clutch Transmission-test. De VFR met deze bijzondere versnellingsbak wordt al over enkele weken leverbaar.