Goedkoper op avontuur met drie A2-allroads
De allroad is populairder dan ooit. Met comfort en veelzijdigheid hebben ze alles wat je als motorrijder zou willen, op het doorgaans nogal flinke prijskaartje na. Maar het kan ook zonder dat prijskaartje, bijvoorbeeld in het A2-segment. Tijd om eens op pad te gaan met drie 35 kW-allroads!
Een interessante nieuwkomer in deze categorie heet Aventura 500, die komt uit Spanje en wordt gefabriceerd door Rieju. Het traditionele Catalaanse merk werd in 1934 opgericht en is in thuisland Spanje marktleider bij de kleine motorfietsen. Hier in Nederland is het merk nog altijd redelijk exotisch, want in heel 2023 werden er slechts achttien nieuwe Riejus geregistreerd. De Aventura 500 heeft met 481 cc niet alleen de grootste longinhoud, met 40 liter heeft ‘ie ook de grootste tank en daarmee een actieradius van 1.111 (!) kilometer!
Dat lukt de KTM 390 Adventure en Voge 500 DSX niet, maar met ruim 400 kilometer zijn die twee ook met recht duurlopers te noemen. De KTM en Voge zitten qua prijs ook dicht bij elkaar: de 390 Adventure kost €8.570,- (zonder quickshifter), tegenover €8.599,- voor de 500 DSX. Daarmee zitten ze ver onder de verkoopprijs van de Rieju, die voor € 9.499,- beschikbaar is in Nederland.
Inschepen maar. Dat gaat het makkelijkst op de Voge, wiens pluizige, zachte zadel de rijder verwelkomt op een goed bereikbare 830 millimeter. Op de Rieju zit je een goede centimeter hoger, en ook meer in dan op de fiets. De motor met de kleinste cilinderinhoud zet zijn rijder tenslotte met 855 millimeter het hoogst op de troon.
Genoeg over de cijfertjes, tijd om eens uit te pluizen hoe dit trio nu eigenlijk rijdt, want daar gaat het tenslotte voornamelijk om! In MotoPlus 02/2024 lees je hoe de A2-allroads rijden, wat de sterke- en zwakke punten zijn én wie het meeste overtuigt!