Met deze meer dan 300 motorfietsen mag je in 2024 in Tirol rijden
Het rijverbod in het Oostenrijkse Tirol voor motoren met meer dan 95 dB(A) stationair geluid blijft ook in 2024 van kracht. We zetten de huidige modellen die daar nog mogen rijden voor je op een rijtje.
Stel je voor dat je een boete krijgt voor iets dat niet bestraft kan worden. Dat is precies wat het permanente rijverbod in de districten Reutte en Imst in het Oostenrijkse Tirol is sinds het in 2020 werd ingevoerd. Van 15 april tot 31 oktober mag er op zes weggedeelten niet meer worden gereden met motoren met een stationair geluidsniveau van meer dan 95 dB(A).
Onbeduidend getal is de limiet in Tirol
Het kan de beleidsbepalers achter de rijverboden in Tirol waarschijnlijk weinig schelen dat stationair geluid niets gemeen heeft met rijgeluid en bovendien ook niet gereguleerd is. En omdat zelfs de Europese Commissie hier geen overtreding van de wet ziet, hebben je als getroffen motorrijder twee opties. Ten eerste: de regio mijden. Ten tweede: rijden op een motorfiets waarvoor niet meer dan 95 dB(A) stationair geluid is geregistreerd.
Onze collega’s van ons Duitse zusterblad Motorrad doorzochten hun database als onderdeel van een gepland proefproject in het Duitse district Holzminden, waar een rijverbod boven 90 dB(A) stationair geluid dreigt. Sinds 2019 heeft het Motorrad-testteam de stationaire geluidswaarden van liefst 414 actuele motorfietsen geregistreerd. 321 daarvan zijn vrijgesteld van het rijverbod in Tirol. Hiertoe behoren ook bekende luidruchtige motoren (in beweging), zoals de Italiaanse V4-modellen van Aprilia, de Tuono en de RSV4, evenals de Ducati Multistrada. Interessant is dat precies het tegenovergestelde te zien is bij tal van motorfietsen die in de praktijk onopvallend zijn, waarvoor op basis van hun stationaire geluid nog net een rijverbod geldt, maar die op de weg als fluisterstil worden beschouwd.
Probleem: het echte rijgeluid van sommige van deze modellen wordt waargenomen met een zeer hoge luidheid – een psycho-akoestische grootheid. Het volume is meetbaar, maar we nemen die luidheid juist individueel waar. Met andere woorden, de kans dat je in Tirol legaal op een luide motor rijdt, is groter dan dat je op een stille motor rijdt waarvan het irrelevante stationaire geluid – deels omwille van de leeftijd – boven een wettelijk niet meetbare limiet ligt. Hetzelfde geldt voor de 144 motoren die onder de geplande en even twijfelachtige grens van 90 dB(A) stationair geluid in het Duitse Holzminden zouden vallen.
Paard achter de wagen
De achtergrond van de rijverboden in Tirol op basis van de irrelevante stationaire geluidswaarde is het zogenaamd eenvoudiger testen ter plaatse. En daarvoor wordt altijd de nabijheidsmeting gebruikt. Dit instrument is echter bedoeld om defecte, gemanipuleerde of illegale uitlaatsystemen te identificeren. Toegang tot de weg wordt echter niet verleend door de meting, maar door de geregistreerde waarde, die volgens de overheid eenvoudig te zien is in het kentekenbewijs of op de sticker op het voertuig.
Interessant: beide locaties zijn de bron van het echt geteste en rijbewijsrelevante rijgeluid. Zo bezien spant de overheid in Tirol en in het ergste geval in Holzminden het paard achter de wagen, want een nabijheidsmeting wordt eigenlijk alleen uitgevoerd als het vermoeden bestaat dat een motor illegaal te hard rijdt. En in de oren van de omwonenden is dat al te laat.
Voor een meting van het geluidsdrukniveau in het nabije veld, de zogenaamde stationaire geluidsmeting volgens UN-ECE R 41.04, worden meerdere metingen zijdelings achter de uitlaat van het voertuig uitgevoerd. Bij de helft van het nominale toerental moet het motortoerental ten minste 1 seconde worden aangehouden, waarna de gashendel abrupt moet worden gesloten. Voorbeeld: als 98 pk (72 kW) wordt geregistreerd bij 10.000 tpm, dan moet bij 5.000 tpm. De gemiddelde waarde wordt berekend op basis van ten minste drie metingen, die niet meer dan 2 dB(A) van elkaar mogen afwijken. UN-ECE R 41.04 schrijft geen tolerantie voor, maar in de praktijk is dit in sommige regio’s mogelijk. Hieronder de motorfietsen tot 95 dB(A) uit de MOTORRAD-testdatabase, van 2019 tot eind 2023 (eerst die met 91 tot 95 decibel, daaronder die tot 90 decibel):
Motorfietsen van 91 tot 95 dB stationair geluid (metingen 2019 tot 2024)
Fabrikant | Model | Geluid in stand in dB(A) |
Aprilia | Dorsoduro 900 | 93 |
Aprilia | Shiver 900 | 91 |
Aprilia | Tuono V4 | 95 |
Aprilia | Tuono V4 Factory | 95 |
Benelli | Leoncino 800 | 93 |
Benelli | Leoncino 800 Trail | 93 |
Bimota | KB4 | 95 |
BMW | F 900 R | 92 |
BMW | F 900 XR | 92 |
BMW | R 1250 RT (al naar gelang bouwjaar en uitvoering minder) | 92 |
BMW | R 18 | 95 |
BMW | R 18 B | 95 |
BMW | R 18 Roctane | 95 |
BMW | R 18 Transcontinental | 95 |
BMW | S 1000 R | 94 |
BMW | S 1000 XR | 94 |
CFMoto | 450 SR | 93 |
CFMoto | 800 MT Sport | 93 |
CFMoto | 800 MT Touring | 93 |
CFMoto | NK 800 | 91 |
Ducati | DesertX | 95 |
Ducati | Hypermotard 950 SP | 92 |
Ducati | M 900 Monster | 91 |
Ducati | Monster | 93 |
Ducati | Monster + | 93 |
Ducati | Monster 797 | 94 |
Ducati | Monster 821 | 95 |
Ducati | Monster 821 Stealth | 95 |
Ducati | Monster SP | 93 |
Ducati | Multistrada 950 | 95 |
Ducati | Multistrada 950 S | 95 |
Ducati | Multistrada V2 | 95 |
Ducati | Multistrada V2 S | 95 |
Ducati | Multistrada V4 | 92 |
Ducati | Multistrada V4 Pikes Peak | 92 |
Ducati | Multistrada V4 Rally | 92 |
Ducati | Multistrada V4 S | 92 |
Ducati | Multistrada V4 S Grand Tour | 92 |
Ducati | Scrambler 1100 Sport | 92 |
Ducati | Scrambler 1100 Tribute Pro | 92 |
Ducati | Scrambler Desert Sled | 92 |
Ducati | Scrambler Full Throttle | 93 |
Ducati | Scrambler Icon | 93 |
Ducati | Scrambler Icon Dark | 93 |
Ducati | Scrambler Nightshift | 93 |
Ducati | SuperSport 950 S | 93 |
Harley-Davidson | Fat Bob | 94 |
Harley-Davidson | Fat Bob 114 | 94 |
Harley-Davidson | Heritage Classic | 94 |
Harley-Davidson | Road Glide Special | 92 |
Harley-Davidson | Road King Classic | 94 |
Harley-Davidson | Sportster 883 Iron | 93 |
Harley-Davidson | Sportster S | 93 |
Harley-Davidson | Street Bob 114 | 95 |
Harley-Davidson | Ultra Limited | 93 |
Honda | CB 1100 RS | 93 |
Honda | CB 500 X | 91 |
Honda | CB 750 Hornet | 93 |
Honda | CBR 600 F | 91 |
Honda | CMX 1100 Rebel | 92 |
Honda | CMX 1100 Rebel DCT | 92 |
Honda | CMX 500 Rebel | 93 |
Honda | CRF 1000 L Africa Twin | 95 |
Honda | CRF 1000 L Africa Twin Adventure Sports | 95 |
Honda | CRF 1000 L Africa Twin Adventure Sports DCT | 95 |
Honda | CRF 1000 L Africa Twin DCT | 95 |
Honda | CRF 1100 L Africa Twin | 92 |
Honda | CRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports DCT | 92 |
Honda | CRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports ES | 92 |
Honda | CRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports ES DCT | 92 |
Honda | CRF 1100 L Africa Twin DCT | 92 |
Honda | NT 1100 | 94 |
Honda | XL 750 Transalp | 94 |
Husqvarna | Vitpilen 701 | 91 |
Indian | Challenger | 93 |
Indian | Challenger Dark Horse | 93 |
Indian | FTR 1200 | 92 |
Indian | FTR 1200 Carbon | 92 |
Indian | FTR 1200 S | 92 |
Indian | FTR S | 92 |
Kawasaki | Ninja H2 SX | 93 |
Kawasaki | Ninja H2 SX SE | 93 |
Kawasaki | Ninja H2 SX SE + | 93 |
Kawasaki | Ninja ZX-10R | 95 |
Kawasaki | Ninja ZX-4RR | 95 |
Kawasaki | Versys 1000 | 93 |
Kawasaki | Versys 1000 S Tourer | 93 |
Kawasaki | Versys 1000 SE Grand Tourer | 93 |
Kawasaki | Versys 1000 SE Tourer | 93 |
Kawasaki | Versys 1000 Tourer | 93 |
Kawasaki | Z 650 RS | 91 |
Kawasaki | Z 900 | 91 |
Kawasaki | Z 900 RS | 94 |
Kawasaki | Z 900 RS Cafe | 93 |
Kawasaki | Z 900 RS SE | 94 |
Kawasaki | Z H2 | 93 |
Kawasaki | Z H2 SE | 93 |
Kawasaki | ZX-6R 636 | 91 |
KTM | 1290 Super Adventure R | 92 |
KTM | 1290 Super Adventure S | 92 |
KTM | 1290 Super Duke GT | 93 |
KTM | 1290 Super Duke R | 93 |
KTM | 1290 Super Duke R Evo | 91 |
KTM | 690 SMC R | 91 |
KTM | 790 Duke | 92 |
KTM | 890 Duke | 93 |
Moto Guzzi | V100 Mandello | 95 |
Moto Guzzi | V100 Mandello S | 95 |
Moto Guzzi | V9 Roamer | 91 |
Moto Morini | Seiemmezzo STR | 91 |
QJ Motor | SRK 400 | 91 |
QJ Motor | SRV 550 | 91 |
Royal Enfield | Himalayan 450 | 91 |
Royal Enfield | Interceptor 650 (tot 2020) | 92 |
Suzuki | Hayabusa | 92 |
Triumph | Bonneville Bobber Chrome Edition | 94 |
Triumph | Bonneville T120 | 95 |
Triumph | Scrambler 1200 X | 91 |
Triumph | Scrambler 1200 XE | 91 |
Triumph | Scrambler 900 | 91 |
Triumph | Speed Triple RS | 94 |
Triumph | Speed Twin | 93 |
Triumph | Speed Twin | 95 |
Triumph | Street Scrambler | 95 |
Triumph | Street Triple R | 95 |
Triumph | Street Triple RS | 95 |
Triumph | Street Triple S | 95 |
Triumph | Street Triple S A2 | 95 |
Triumph | Street Triple S A2 | 95 |
Triumph | Street Twin | 94 |
Triumph | Street Twin | 95 |
Triumph | Thruxton R | 93 |
Triumph | Thruxton RS | 94 |
Triumph | Tiger 1200 GT | 92 |
Triumph | Tiger 1200 GT Pro | 92 |
Triumph | Tiger 1200 Rally Pro | 92 |
Triumph | Tiger 1200 XCA | 92 |
Triumph | Tiger 800 XCA | 91 |
Triumph | Tiger 800 XCx | 91 |
Triumph | Tiger 800 XR | 91 |
Triumph | Tiger 800 XRT | 91 |
Triumph | Tiger 800 XRx | 91 |
Triumph | Tiger 900 | 94 |
Triumph | Tiger 900 GT | 94 |
Triumph | Tiger 900 GT Pro | 94 |
Triumph | Tiger 900 Rally | 94 |
Triumph | Tiger 900 Rally Pro | 94 |
Triumph | Tiger Sport 660 | 95 |
Triumph | Tiger XRT | 92 |
Triumph | Trident 660 | 94 |
Yamaha | MT-09 | 93 |
Yamaha | MT-09 SP | 93 |
Yamaha | MT-10 | 94 |
Yamaha | MT-10 SP | 94 |
Yamaha | MT-10 SP | 95 |
Yamaha | Niken | 93 |
Yamaha | Niken GT | 93 |
Yamaha | Ténéré 700 | 91 |
Yamaha | Ténéré 700 | 93 |
Yamaha | Ténéré 700 Rally Edition | 91 |
Yamaha | Ténéré 700 World Raid | 93 |
Yamaha | Tracer 9 GT+ | 95 |
Yamaha | Tracer 900 GT | 93 |
Yamaha | XSR 900 | 93 |
Yamaha | XSR 900 | 95 |
Motorfietsen tot 90 dB stationair geluid (metingen 2019 tot 2024)
Fabrikant | Model | Geluid in stand in dB(A) |
Aprilia | SX 125 | 85 |
Aprilia | Tuareg 660 | 90 |
Aprilia | Tuono 125 | 88 |
Benelli | 502 C | 86 |
Benelli | 752 S | 85 |
Benelli | Leoncino 500 | 89 |
Beta | RR Motard 125 4T LC | 83 |
BMW | C 400 GT | 89 |
BMW | F 750 GS | 89 |
BMW | F 850 GS/Adventure | 89 |
BMW | G 310 GS | 87 |
BMW | R 1200 GS/Adventure (veel bouwjaren boven 90 dB) | 88 |
BMW | R 1250 GS/Adventure | 88 |
BMW | R 1250 R | 89 |
BMW | R 1250 RS | 90 |
BMW | R 1250 RT | 90 |
BMW | R 1300 GS | 90 |
BMW | R nineT (vanaf 2021) | 86 |
BMW | R nineT Pure (vanaf 2017) | 89 |
BMW | R nineT Pure (vanaf 2021) | 86 |
BMW | R nineT Scrambler (vanaf 2017) | 90 |
Brixton | Cromwell 1200 | 89 |
Brixton | Cromwell 125 | 85 |
Brixton | Crossfire 500/X/XC | 89 |
CFMoto | 650 GT | 85 |
CFMoto | 650 MT | 89 |
CFMoto | 650 NK | 89 |
CFMoto | 700 CL-X Adventure | 88 |
CFMoto | 700 CL-X Heritage | 88 |
CFMoto | 700 CL-X Sport | 88 |
F.B Mondial | Flat Track 125i | 80 |
Fantic | Caballero 700 | 90 |
Fantic | Caballero Scrambler 125 | 86 |
Fantic | Caballero Scrambler 500 | 89 |
Gas Gas | SM 700 | 90 |
Harley-Davidson | Nightster/Special | 90 |
Harley-Davidson | Pan America 1250/Special | 90 |
Honda | CB 125 R | 87 |
Honda | CB 300 R | 86 |
Honda | CB 350 RS | 88 |
Honda | CB 500 F | 90 |
Honda | CB 500 X | 89 |
Honda | CB 650 R (veel bouwjaren boven 90 dB) | 90 |
Honda | CBR 500 R | 90 |
Honda | CRF 250 Rally | 84 |
Honda | CRF 300 Rally | 86 |
Honda | Forza 125 | 81 |
Honda | Forza 750 | 88 |
Honda | Gold Wing/Tour | 88 |
Honda | Monkey | 79 |
Honda | NC 750 X/DCT | 89 |
Honda | SH 125i | 82 |
Honda | Super Cub C125 | 80 |
Husqvarna | 701 Enduro LR | 90 |
Husqvarna | 701 Supermoto | 90 |
Husqvarna | FE 350 | 88 |
Husqvarna | Norden 901/Expedition | 88 |
Husqvarna | Svartpilen 125 | 80 |
Husqvarna | Vitpilen 401 | 85 |
Hyosung | GV 125 S Aquila | 83 |
Indian | Scout Rogue | 89 |
Kawasaki | Ninja 1000 SX | 90 |
Kawasaki | Ninja 125 | 82 |
Kawasaki | Ninja 400 | 85 |
Kawasaki | Ninja 650 | 90 |
Kawasaki | Versys 650 | 90 |
Kawasaki | Versys-X 300 | 87 |
Kawasaki | Vulcan S | 87 |
Kawasaki | W 800 | 90 |
Kawasaki | Z 125 | 82 |
Kawasaki | Z 400 | 85 |
Kawasaki | Z 650 | 90 |
KTM | 125 Duke | 80 |
KTM | 1290 Super Adventure R | 89 |
KTM | 1290 Super Adventure S | 89 |
KTM | 390 Adventure | 84 |
KTM | 390 Duke | 84 |
KTM | 690 SMC R | 90 |
KTM | 790 Adventure | 90 |
KTM | 790 Adventure R | 90 |
KTM | 790 Duke (vanaf 2023) | 89 |
KTM | 890 Adventure | 88 |
KTM | 890 Adventure R | 88 |
KTM | 890 Adventure R Rally | 88 |
KTM | 890 SMT | 88 |
KTM | RC 125 | 81 |
KTM | RC 390 | 85 |
Kymco | X360 125i | 82 |
Mash | Dirt Track 650 | 90 |
Mash | Five Hundred 400 | 88 |
Mash | X-Ride 650 Trail | 82 |
Moto Guzzi | California 1400 Touring | 86 |
Moto Guzzi | V 9 Bobber | 90 |
Moto Guzzi | V7 Special | 87 |
Moto Guzzi | V85 TT | 87 |
Moto Morini | X-Cape | 90 |
Piaggio | MP3 530 Exclusive | 90 |
QJ Motor | SRV 550 ST | 90 |
Rieju | Aventura 500 | 87 |
Royal Enfield | Bullet 350 | 89 |
Royal Enfield | Bullet Trials 500 | 85 |
Royal Enfield | Classic 350 | 89 |
Royal Enfield | Continental GT 650 (vanaf 2021) | 89 |
Royal Enfield | Himalayan | 88 |
Royal Enfield | HNTR 350 | 89 |
Royal Enfield | Interceptor 650 (vanaf 2021) | 89 |
Royal Enfield | Meteor 350 | 89 |
Royal Enfield | Scram 411 | 86 |
Royal Enfield | Super Meteor 650 | 88 |
Suzuki | GSX-8S | 88 |
Suzuki | GSX-S 125 | 84 |
Suzuki | GSX-S 750 | 90 |
Suzuki | SV 650 | 88 |
Suzuki | V-Strom 1050 | 88 |
Suzuki | V-Strom 1050 DE | 88 |
Suzuki | V-Strom 1050 XT | 88 |
Suzuki | V-Strom 650 | 86 |
Suzuki | V-Strom 650 XT | 87 |
Suzuki | V-Strom 800 | 84 |
Suzuki | V-Strom 800 DE | 84 |
Triumph | Tiger 1050 Sport | 89 |
Yamaha | MT-03 | 89 |
Yamaha | MT-07 | 90 |
Yamaha | MT-07 (2023) | 88 |
Yamaha | MT-07 Pure | 88 |
Yamaha | MT-125 | 84 |
Yamaha | NMAX 125 | 80 |
Yamaha | R3 | 90 |
Yamaha | R7 | 88 |
Yamaha | Tracer 700 | 89 |
Yamaha | Tricity 300 | 83 |
Yamaha | XMAX 300 Tech MAX | 82 |
Yamaha | XSR 125 | 86 |
Yamaha | XSR 700 | 89 |
Yamaha | XSR 700 XTribute | 89 |
Yamaha | XT 1200 ZE Super Ténéré | 87 |
Yamaha | YZF-R 125 | 85 |
Yamaha | YZF-R3 | 90 |
Zontes | 125-G1 | 82 |