Gespot: KTM 1390 Super Adventure
Je hoeft geen Nostradamus te heten om te voorspellen dat KTM haar avontuurlijke paradepaardje een upgrade gaat geven. De 1290 Super Adventure gaat in z’n huidige vorm alweer een paar jaartjes (sinds voorjaar 2021) mee immers, maar belangrijker is dat de Oostenrijkers onlangs het doek trokken van de 1390 Super Duke R, die is voorzien van een opgeboorde versie van de dikke 75° V-twin van de 1290 Super Duke R. Dan is één plus één natuurlijk al héél snel twee.
De naamverandering dankt de naked aan een zijn grotere cilinderinhoud, die dankzij een twee millimeter grotere boring (van 108 naar 110 mm) groeide van 1.301 naar 1.350 cc. Het Euro5+-krachthonk is in de Super Duke R goed voor 190 pk bij 10.000 tpm en 145 newtonmeter koppel bij achtduizend toeren. Een plus van tien pk en vijf newtonmeter. In de 1390 Super Adventure is het blok echter doorgaans iets behoudender getuned, maar een maximaal vermogen van 170 pk en koppel van 143 newtonmeter of zelfs nog ietsie meer, lijkt wel heel erg aannemelijk.
Helemaal gezien het feit dat KTM het 1390-blok in de Super Duke heeft voorzien van variabele kleptiming, waardoor beter de spagaat tussen topvermogen ener- en koppel en soepele draai-eigenschappen bij lage toerentallen anderzijds kan worden gemaakt. Dat KTM het systeem, vergelijkbaar met BMW’s ShiftCam technologie (afhankelijk van toerental en andere variabelen kan er gewisseld worden tussen twee inlaat-nokprofielen voor deel- en vollast), ook op het Super Adventure-aggregaat zal toepassen, lijkt redelijk voor de hand liggend. In het sportieve toerconcept komt een dergelijke techniek immers nog beter uit de verf dan op een redelijk sportief getrimde naked bike. Volgens ingewijden wordt op het vlaggenschip ook een nieuwe optie geïntroduceerd in de vorm van een innovatieve, geautomatiseerde versnellingsbak met automatische koppeling. Een techniek die het Oostenrijkse merk in februari van het afgelopen jaar liet patenteren.
Het prototype valt verder op door een volumineuzere kuip, die de windbescherming ten goede moet komen. Duidelijk is ook dat KTM gaat afstappen van de kenmerkende, maar ook polariserende gedeelde koplamp. De nieuwe avonturier krijgt een unit in dezelfde 3D-look als de 990 Duke en 1390 Super Duke R. Vermoedelijk standaard, maar op alle gespotte pre-productiemodellen nog steeds zwaar gecamoufleerd, is een nieuw, opvallend groot TFT scherm. De exacte afmeting is moeilijk te bepalen, maar lijkt in de buurt te komen van een groot formaat tablet in de trant van 11 tot 13 inch. Dit display is waarschijnlijk standaard op alle modellen, waarbij het platform uitbreiding zou kunnen krijgen. Naast een S-versie met gietwielen (19 inch voor) en semi-actieve vering, en de meer offroad-waardige R met spaakwielen (21 inch voor) en manueel instelbare vering, is er namelijk ook een weggerichte Super Adventure gespot met een 21 inch voorwiel. Het is echter onduidelijk of deze ook daadwerkelijk in productie zal gaan. Naar verwachting komt de 1390 Super Adventure voorjaar 2025 op de markt.