Compacttest Honda Crosstourer Galibier
Tijdens de introductie van Honda’s Crosstourer afgelopen jaar werd al de vergelijking gemaakt met een vijfsterren avontuur. Natuurlijk kon je met het grootste gemak met deze dikke allroad de wereld over, maar door zijn eerder verfijnde dan robuuste imago liever niet slapend aan de voet van een afgelegen bergmassief, maar comfortabel in een kingsize bed van een vijfsterren hotel. Met de Galibier staat er nu een meer avontuurlijk ingestelde Crosstourer in de showroom en wij lieten ‘m een paar daagjes draven in zijn natuurlijk habitat! Voornamelijk op de linker rijbaan van de Duitse A3 bivakkerend is het opvallend rustig aan boord van Honda’s nieuwe Crosstourer Galibier. Opvallend omdat de tellernaald zich het gros van de tijd tussen de 180 en 200 km/uur schuil houdt. Toch een aanzienlijke kruissnelheid, ook voor een dikke 1200, maar het kan én mag hier en dus neem ik de gelegenheid te baat om een deel van de in totaal duizend weinig enerverende snelwegkilometers tussen huis en de Alpen er even een in rap tempo doorheen te jagen. En dat gaat op de Crosstourer Galibier, vernoemd naar de prachtige Franse bergpas, zoals gezegd nogal voortvarend, wat feitelijk aan drie zaken te danken is: allereerst natuurlijk aan de absurd welgemanierde, 129 pk sterke V4 in het vooronder, die niet de minste moeite heeft met de ongeveer driehonderd rijklare kilo’s (inclusief accessoires en bagage). Bovendien ligt het geheel als een spreekwoordelijk blok op de weg, er is werkelijk geen greintje onrust in het rijwielgedeelte merkbaar, en het ruitje doet zo goed zijn werk, dat je hem bijna als ‘beste ooit’ zou willen bestempelen. En niet geheel toevallig is dat laatste één van de zaken waarmee de VFR1200X Galibier zich onderscheidt van de standaard Crosstourer. Een bijzondere allroad, een V4 in het vooronder is immers allesbehalve alledaags, met een lekker bijpassend eigenzinnig smoelwerk en fraaie enkelzijdige achterwielophanging, waarmee Honda afgelopen jaar de aanval op het R1200GS-bastion opende. En voor komend seizoen is het gamma rond deze ‘adventure bike’, zoals Honda hem zelfs typeert, uitgebreid met een aantal special editions, waarvan de Galibier er één is. Een in de basis standaard Crosstourer, echter wel behangen met de nodige accessoires uit eigen huis, die met name de reiskwaliteiten van de machine naar een hoger plan tillen. Nou ja, deels dan, want als eerste vermeldt het lijstje een Akrapovic slip-on. Die maakt het reizen weliswaar niet makkelijker of comfortabeler, wel een heel stuk aangenamer. De heerlijk stampende ouverture die de Sloveen ten gehore brengt is namelijk een absolute meerwaarde ten opzichte van de standaard demper, die werkelijk alle karakter uit het blok zuigt. Gaan we nog even verder aan de achterzijde met de zijkoffersset (35 liter (rechts) / 39 liter (links)) en topkoffer (32 liter, uit te breiden tot 39 liter) in aluminium look, om vervolgens naar het centrale gedeelte door te stomen met de middenbok en aansluitend de voorzijde onderhanden te nemen met een set valbeugels, LED mistlampen en het reeds genoemde toerruitje, dat 145 millimeter hoger is dan de standaard versie. Samen met de onderhoudsset (die onder meer shampoo, kettingreiniger en kettingspray omvat) komt het totaalplaatje van alle extra’s uit op een niet onaardige € 4.367,-. Wil je een dergelijk pakket echter aan de Nederlandse consument slijten, dan zul je als verkopende partij toch water bij de wijn moeten doen en dus biedt Honda het geheel aan voor twee mille bovenop de basisprijs, ofwel € 18.699,- kost de Galibier. Wil je hem met (semi-)automatische DCT (Dual Clutch Transmission) versnellingsbak, dan betaal je nog eens twaalfhonderd euro extra. Een mooi gevuld plaatje dus, al gebied de eerlijkheid te zeggen dat het uitrustingsniveau voor een machine in deze prijsklasse toch wel iets hoger had mogen zijn. Uiteraard is er wel ride-by-wire aan boord, evenals een uitschakelbare tractiecontrole en een gecombineerd remsysteem met ABS. Maar geen frivole elektronische extra’s als bijvoorbeeld een uitgebreide, vanaf het stuur te bedienen boordcomputer, instelbare motormappings of fraai kleuren display. Zelfs meer basale zaken als handvat- en/of buddyverwarming, een in hoogte verstelbare buddy en een simpele 12 Volt aansluiting ontbreken. Die laatste staat overigens wel in de accessoirelijst, maar dan moet je er wel € 108,90 voor neertellen, wat toch niet de bedoeling kan zijn bij een machine van bijna 19 mille. Wat overigens ook geldt voor een ruitje dat, hoe goed de werking ook moge zijn, enkel versteld kan worden middels een beroep op het onboard gereedschapssetje. Bijzonder jammer, want verder staat de machine als een huis. De kofferset, praktisch met de contactsleutel te openen, slikt heel wat bagage weg, waarbij de inhoud van de topkoffer dankzij een rondlopende, met slot beveiligde ritssluiting kan worden vergroot tot 39 liter. Ook praktisch, middels een hydraulische stelknop kun je de veervoorspanning achter snel aanpassen, het rijwielgedeelte is dan ook niet of nauwelijks onder de indruk van de extra kilo’s. De uren in het zadel van Metz naar Lyon vliegen dan ook voorbij. Ook omdat de zit, zeker voor lange etappes, uiterst comfortabel is. De zithoogte is met 850 millimeter redelijk modaal, onder meer te danken aan een voor allroads bescheiden veerweg van 145 mm voor en 146 mm achter, waarbij de knieën onder een uiterst ontspannende hoeken rusten. Wel dwingt de tank de benen wat ver uit elkaar, storend is het echter niet. Dat geldt ook voor het wat hoog gepositioneerde stuur, dat maakt de zithouding weliswaar wat inactief, het gaat echter zeker niet ten koste van het comfort, integendeel zelfs. Tel daarbij nog een ruime, goed gevoerde, maar niet te brede buddy en je weet dat het goed toeven is aan boord van de Galibier. Sterker nog, was er niet dat laatste knipperende LED-tje van de brandstofmeter, dan zou je probleemloos etappes van een kilometer of vierhonderd wegtikken. Dat laat de theoretische actieradius alleen niet toe. Na 2.400 testkilometers noteerde de VFR een gemiddeld verbruik van 1 op 16,4. Bij een gemiddeld snelwegtempo van 130 km/uur ligt het verbruik echter iets hoger op ongeveer 1 op 15,5 en met een tankinhoud van 21,5 liter zit er dan voor ruim 330 kilometer sap in het vat. Maar goed, tegen de tijd dat je die hebt weggewerkt ben je ook wel toe aan een bak koffie. Reizen kun je aan de Galibier dus wel overlaten, maar hoe zit het wanneer het vierbaansasfalt wordt verruild voor de secundaire slingers? Om even met de ‘pièce de résistance’ te beginnen, we zijn in Frankrijk tenslotte, die is weergaloos. De V4 met opvallende 76° blokhoek, onder meer om de inbouwlengte zo kort mogelijk te houden, vindt zijn oorsprong in de VFR1200F. Daar is het aggregaat nog goed voor 173 pk, in Crosstourer-trim zijn er daar evenwel nog ´slechts´ 129 van over. Door onder meer andere nokkenassen, een aangepast in- en uitlaatsysteem en een andere karakteristiek van het ride-by-wire is de viercilinder nu veel meer op spierballenvertoon in het lage en midden toerengebied gericht. Resultaat van alle ingrepen is onder andere dat het maximum koppel van 126 Newtonmeter nu al bij 6.500 toeren voorhanden is, duizend eerder dan op de VFR1200F. Het blokkarakter is wat dat aangaat ‘spot on’, al vanaf minder dan drieduizend toeren is er altijd en overal simpelweg een overvloed aan kracht beschikbaar, dat zich ook nog eens heel voorspelbaar en lineair ontvouwt. Zo gemakkelijk als de Crosstourer de bijna driehonderd kilo van bocht na bocht sleurt is echt indrukwekkend. En niet overdonderend, maar wordt het dat wel door bijvoorbeeld split of grind op het wegdek, dan is er nog altijd de helpende hand van het traction control, dat ietwat vroeg en duidelijk merkbaar ingrijpt. Maar à la, dat is duidelijk te prefereren boven er met een fikse highsider vanaf vliegen. Mocht dat laatste overigens wel je voorkeur hebben, wees gerust, het systeem is uitschakelbaar Zoals al aangestipt is de aangeklede Crosstourer geen lichtgewicht en dat merk je met name in het korte bochtenwerk. Of beter gezegd, alleen in het korte bochtenwerk. Ligt de snelheid laag, voornamelijk in de krappe binnenbochten van een haarspelders, dan is het echt zaak om met je lichaam te gaan werken, omdat de machine door het gevoelsmatige erg hoge zwaartepunt anders wel erg neigt tot in de bocht vallen. Dat geldt ook bij het kort manoeuvreerwerk trouwens, de 1200 heeft een heerlijk ruime stuuruitslag, waardoor je hem zelfs op de krapste wegen nog met gemak kunt draaien, dan is het echter wel zaak om door tegenhangen de boel enigszins te balanceren. De kilo’s laten zich overigens ook op een ander vlak gelden, het op de middenbok zetten van de machine met beladen koffers, is haast niet te doen. Maarrrrrr, zodra er echter ook maar een beetje tempo in zit, smelten de kilo’s als Alpensneeuw voor de zon. Het is bijna verbluffend hoe snaarstrak de machine de te kiezen lijn in het vizier neemt om niet meer los te laten. De vering laat zich daarbij van een lekker comfortabele kant zien, zonder het sportieve aspect uit het oog te verliezen. En da’s maar goed ook, want de grondspeling van de VFR is zelfs met koffers meer dan ruim bemeten. Als je wilt, kun je ook echt knallen, dankzij het blok, maar meer misschien nog wel dankzij de fenomenale gecombineerde rempartij met een duidelijk drukpunt en heerlijk lineaire opbouw van het remvermogen. Dat Honda één van de pioniers is op het gebied van ABS en innovatieve remsystemen, betaalt zich hier duidelijk in klinkende munt uit. Tsja, en daar sta je dan na een dag sturen met volle koffers eindelijk aan de voet van de naamgever van je reisgenoot, de Galibier. Om er daar achter te komen dat ondanks dat de meeste passen opengesteld zijn, juist de Galibier nog altijd afgesloten is voor verkeer. Geen punt, kilometer vreten op deze manier is allesbehalve een straf. De extra’s van de Galibier raken, in ieder geval voor reislustig ingestelde motorrijders, precies de juiste snaar. De middenbok, de stabiele, praktische kofferset en zeker het subliem acterende ruitje verhogen natuurlijk het reiscomfort, waarbij de valbeugel en mistlampenset de machine ook nog van een bijpassend, meer avontuurlijk georiënteerd uiterlijk voorzien. En dat dan in combinatie met de absolute kers op de slagroom, de Akrapovic demper die het blokkarakter feilloos vertaalt in een hartverwarmende ouverture. Verhoogt het reiskarakter niet en ook de rijcapaciteiten worden er niet beter of slechter van. Maar dat hoeft ook niet, verstand is één ding, maar het gevoel wil ook wat! ________________________________________ [KASTEN CROSSTOURER GALIBIER] HONDA VFR1200X CROSSTOURER GALIBIER DE EXTRA’S IN VOGELVLUCHT Akrapovic demper € 965,67 Toerscherm € 175,40 Middenbok € 217,80 Valbeugelset € 355,38 Mistlampen € 431,72 Zijkofferset € 1.245,59 Topkoffer € 772,77 Onderhoudsset ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] TECHNISCHE GEGEVENS HONDA VFR1200X CROSSTOURER GALIBIER MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt 76° V-motor, enkele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening direct en via tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 44 mm, geregelde katalysator, 12 V/11 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak (optioneel: automatische DCT-transmissie), cardan. Boring x slag 81,0 x 60,0 mm Cilinderinhoud 1.237 cc Compressie 12 : 1 Max. vermogen 95,0 kW (129 pk) bij 7.750 tpm Max. koppel 126 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm, monoschokbreker en linksysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, driezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 276 mm, dubbelzuiger remklauw, gecombineerde remmen Tubeless spaakwielen 2.50 x 19; 4.00 x 17 Bandenmaat 110/80R19; 150/70R17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.595 mm, balhoofdhoek 62°, naloop 107 mm, veerweg v/a 165/145 mm, zithoogte 850 mm, grondspeling 180 mm, rijklaar gewicht volgetankt 275 kg (zonder accessoires), rijklaar gewicht DTC-versie 285 kg, tankinhoud 21,5 liter. Garantie 3 jaar Kleuren zwart, zilver, wit en rood Service-intervallen elke 12.000 km Prijs standaard NL € 16.999,- / DCT € 17.899,- Prijs Galibier NL € 18.699,- / DCT €19.899,- INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nl