KTM prototypes 650 Adventure en 990 SMT gespot
Al langere tijd doen geruchten de ronde dat KTM een adventure-model tussen de 390 Adventure en de 790/890 Adventure wil positioneren. Daar lijkt vaart in te komen nu er een prototype is gespot dat wijst op een 650 Adventure. Daarnaast dook er eveneens een prototype van een 990 SMT op.
Hoewel dit prototype om camouflage-doeleinden qua looks nog sterk lijkt op de 790 Adventure, zit er al nieuwe technologie onder dat jasje. Dat is in de eerste instantie te zien aan de vorm van de tank. De tweedelige tankoplossing van de huidige middenklasse Adventures zal in de toekomst verdwijnen en deze 650 Adventure lijkt daar het eerste voorbeeld van te zijn. Ook het front, hier ook nog in 790 Adventure-look, zal uiteindelijk meer een 3D-look gaan krijgen, zoals ook de 990 Duke en de onlangs gepresenteerde 1390 Super Duke.
Naast de verschillen zijn de technische parallellen met de platformdonor 790 Adventure echter net zo duidelijk: de achterbrug lijkt bijvoorbeeld vrijwel ongewijzigd te zijn overgenomen, net als de achterschokdemper. Ook de uiterlijke kenmerken van het motorblok en de directe periferie lijken vertrouwd, wat erop wijst dat een verkleining van de cilinderinhoud hier de meest opvallende vernieuwing is. Naar het exacte vermogen van deze configuratie is het nog even gissen, maar we gaan uit van ongeveer 60 tot 70 pk, omdat dit het meest voor de hand liggende gat in het Oostenrijkse gamma is.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de productie plaatsvinden bij Bajaj in India, waar alle toekomstige instapmodellen van KTM, Husqvarna en GasGas zullen worden geproduceerd. De krachtigere paralleltwin-modellen worden in de toekomst geproduceerd door CFMoto in China, waaronder de opvolger van de 890 Adventure, die logischerwijs de krachtbron van de 990 Duke lijkt te gaan krijgen.
Die nieuwe 990 Adventure, zoals we hem maar even zullen noemen, zal zijn basisontwerp delen met een SMT-versie. Niet zo gek, want de onlangs gepresenteerde 890 SMT is al succesvol gelanceerd. Toch is de opvolger, de 990 SMT, al bezig met zijn eerste testrondjes, getuige bijgaande foto.
Bij nader inzien lijkt dit echter vrij logisch: het huidige model kwam veel later als extra variant, met de modelupdate van het zustermodel midden in de productcyclus. In de toekomst zal de nieuwe SMT vanaf het begin beschikbaar zijn. Het is nog moeilijk te voorspellen wanneer dit precies het geval zal zijn, maar de SMT wordt zeker niet voor 2026 verwacht.
Het lijkt er dus op dat de fabrikant uit Mattighofen zijn middensegment gaat opsplitsen in een 650-serie, die duidelijker gericht zal zijn op instappers, en een 990-serie, die hoger geprijsd zal zijn.