350cc-variant Harley-Davidson Pan America uitgelekt
Met de Pan America heeft Harley-Davidson een eigenzinnige zware allroad in huis. Het lijkt er serieus op dat de Amerikanen met een lichte 350cc-variant gaan komen.
Een Chinese handleiding van de Harley-Davidson X350 maakt (per ongeluk?) melding van een RA-variant en de letters RA staan bij de Amerikanen voor Pan America. Naast de naakte X350 en X500, die uit de keuken komen van het Chinese Qianjijang, moet dus nu een lichte allroad de kolen uit het vuur gaan halen in zuidoost Azië. Zou er ook nog een 440-versie voor India komen?
Net als de dikke Pan America is de 350 een tweecilinder, al betreft het in dit geval een staande tweecilinder en geen V-twin. Het QJMotor-blok meet 353 cc en produceert 36 pk bij 9.000 tpm en 31 Nm bij 7.000 tpm. In vergelijking met de naakte X weegt de allroad acht kilo meer en dat brengt het drooggewicht op 200 kilo.
Het is niet de eerste keer dat we berichten over een variant van de Pan America. De eerder aangekondigde versie met 975 cc lijkt van de aardbodem verdwenen. De 350 is dus de volgende lichte ster aan het firmament. De kleine allroad staat op 17”-wielen en is dus vooral gericht voor gebruik op de weg. De motor staat op 110/70 en 150/60 banden.
Omdat het zo leuk is om te vergelijken zetten we de grote Pan America (eerste test uit 2021) af tegenover deze lichte versie. De 1.252cc dikke Pan is goed voor 150 pk bij 8.750 tpm en 128 Nm bij 6.750 tpm. De allroad zit van voor tot achter onder de elektronica en daarvan zal niet veel overblijven op de 350. Het rijklaar gewicht van de originele Pan America bedraagt 245 kilo.